Snaukollen og Dypningskollen (15.11.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Parkeringslomme Fjellheim (450m)
Endpoint Parkeringslomme Fjellheim (450m)
Ascents Dypingskollen (587m) 15.11.2020
Snaukollen (661m) 15.11.2020
Visits of other PBEs Dypingkollveien bom (488m) 15.11.2020
Fjellheim P-lomme (450m) 15.11.2020

Parkerte langs veien oppover mot Snaukollen. Planen var å kombinere Snaukollen og Dypingskollen for å komplettere Øvre Eiker 100>pf lista. Fulgte veien et stykke før så tok av DNT-stien mot Snaukollen. Fin sti, ikke for mye merking. Holdt jevnt tempo oppover, den firbeinte gang fint på. Kom noe skurer innimellom men helt ok. Null sikt på toppen, gikk videre sørover mot en traktorvei her nede. Denne hadde god kvalitet før grusveien var god. Den påfølgende traktorveien var av det svært våte slaget, men så var de hullete skoa mine ikke akkurat tørre fra før heller da. Kom etterhvert ut på hovedveien og vurderte mulighetene opp til Dypningskollen. Valget falt på vestsiden og traktorveien her. Denne er derimot helt gjengrodd og helt håpløs å følge. Nå hølja det ned, relativt kjipt. Møtte på en mosegrodd hammer på 10 meter her inne også. Tok den firbeinte under armen og kløyvde opp her. Mot toppen var det bare tett, og toppunkt(ene) var ikke akkurat noe å skrive hjem om. Gikk ut østsiden og forøkte å finne traktorveien her nede. Denne har også grodd helt igjen. Det går derimot en traktorvei i god stand sørover. Mulig denne svinger over mot vest eller fortsetter mot Laupendene, jeg aner ikke. Videre gikk vi inn i et område hvor det hadde gått et stort steinskred, sannsynligvis fra istiden henhold til mose og geologien som visste seg. Såpeglatt og ikke noe særlig for den firbeinte. Prøvde å finne en vei ned, men dette var vanskelig. Måtte bare gå et stykke tilbake og herfra komme oss ned. Kom oss til sist på veien og fulgte denne helt frem til Flåputten hvor vi tok av vestover. Klarte tydeligvis ikke å følge denne traktorstien heller for plutselig var den vekk. Kompasskurs i tåka - funka som nogenlunde. Gadd ikke surre med Flaggnuten, ville bare til bilen og hjem til noe mat.