Spjetfjellet (Lierne 7/82) (15.11.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Skogsbilvei fra Støvika Industriområde (455m)
Ascents Spjetfjellet (767m) 15.11.2020

Planen var å kjøre til Høylandet, men her var det meldt stiv kuling og sludd, så jeg la turen til Lierne Kommune isteden, da det var meldt tilnærmet vindstille der. Fulgte Fv 74 fra E6. Ved Støvika Industriområde kjørte jeg etter en 1,8 km. lang vei som går gjennom industriområdet og inn mot Spjetten. Etter 1,4 km parkerte jeg ved en rasteplass og startet vandringen mot Spjetfjellet. Gikk opp langs øvre del av Styggdalsbekken og opp Hesjilia til fortoppen som heter Spjetten. Gikk videre og passerte Mollatjønna (746) og gikk opp til toppen som har en varde med trimkasse og en stor stolpe som ser ut som en telefonstolpe. På returen var det god utsikt mot Laksjøen og flere store innsjøer.
Trøndelag 698/1560

Spjetfjellet sett fra fortoppen Spjetten
Mollatjønna like ved Spjetten
Stor stolpe på toppen av Spjetfjellet