Vethågen (14.11.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Vethågen (146m) 14.11.2020

Siste for dagen. Etter å ha svingt av Rv. 17 mot Godøynes parkerte vi straks i ei lomme langs veien. Krysset så under Rv. 17 langs grusvei og gikk inn i et voldsomt nettverk av dyretråkk inne i bushen. Einerkratt og småbjørk gjorde turen langt tyngre enn man kanskje kunne forventet. Det åpnet seg under strømlinja, og det ble straks enklere videre mot toppen.

Terrenget mot toppen
Godt tilrettelagt med benk på toppen

Nede i dalen ble vi møtt av en skogsvei som vi bestemte oss for å følge ned igjen. Denne er også merket på kartet, så det var nok dårlig research å ikke følge denne i utgangspunktet. En sti opp mot Vethågen svinger av veien rett sørøst for toppen, og går helt til trig.pkt. på toppen. Norgeskart viser at toppen er rett øst for trig.pkt, så vi var innom der også. Fulgte sti og vei ned til Godøynes, og fikk noen ekstra meter langs veien før vi var tilbake til bilen. Er nok et bedre utgangspunkt å starte der vi kom ned, om man bare finner parkeringsplass. Er potensiale ved siden av et lite bygg rett sørøst for stistart.

Mellom de to toppunktene utmerker et dødt tre seg