Klomshue fra Hovinkolia (14.11.2020)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Start point Svartvann nord (234m)
Endpoint Svartvann nord (229m)
Ascents Klomshue (608m) 14.11.2020
Klomshue Sør (606m) 14.11.2020
Klomshue Vest (605m) 14.11.2020
Visits of other PBEs Hovinkoia (230m) 14.11.2020
Lutevollen parkering nord (423m) 14.11.2020

Ønsket å gå litt lenger tur enn bare fra Lutevollen. Kjørte derfor til parkeringen til Hovinkoia nord for Svartvannet . Bompenger kr. 45 (Vipps). Gikk blåmerket sti til Hovinkoia. Fortsatte blåmerket sti videre til veien mot Lutevollen og gikk delvis veg og sti opp til vegkryss med skilt Lutevollen. 2,5 km hit. Fulgte blåmerkingen videre langs den venstre veien noen hundre meter til der veien endte på en fin parkeringsplass. Greit å kunne kjøre helt hit dersom man ønsker en kortere tur til Klomshue oppe på Holleiaflaget. Fin, men stedvis våt sti (grunnet mye regn) videre til toppen. Fin varde på toppunktet der bolten er. Litt utsikt mellom furutrærne mot syd. Da vi kom hjem så jeg at peakbookelementet er plassert 50 m lenger mot nord. Trolig ei tue der som kanskje er noen cm høyere enn bolthøyden.

Varden og bolten på Klomshue. Peakbookelementet som kanskje er noen cm høyere ligger 50 meter bak fotografen
Trolsk stemning på Holleiaflaget en dag i november, fra Klomshue i retning Klomshue Sør

Veldig fint her opp på Holleiaflaget. Sola, tåka og lyset forsterket inntrykket i dette fine terrenget. Fire storfugl som ble støkket gjorde ikke stemningen mindre eventyrlig.
Gikk videre til Klomshue sør. Etter fotografering gikk vi videre til Klomshue vest.

Klomshue Sør

Når vi kom hjem oppdaget jeg også her at peakbookelementet var plassert på en liten kul 75 meter NV for varden vi var på. Men såpass feilmargin får godtas midt i tjukke skauen hvor det ikke alltid er lett å se hva som er den høyeste "kulen" oppe på en ås. Særlig når varden var så storslått på "vår" topp, var ar jeg overbevist om at vi var på høyeste punkt :-). Men skitt au.
Flott og trolsk stemning var det okke som her oppe.

Den største varden på Klomshue Vest, men ikke høyest. En "kul" 75 meter mot NV er trolig en meter høyere

Gikk i flott skogsterreng mot sydøst til vi kom tilbake på den blåmerka stien vi gikk opp. Gikk denne nedover et stykke, til vi tok feil i et stikryss. Plutselig var det ingen blå merker på trærne lenger. Men vi satset på denne stien, som etter hvert "vokste" til et tømmerslep som endte nede på en vei som sto på kartet. Veien var usedvanlig sølete på grunn av tømmerdrift. Veien førte oss tilbake til vegkryss Lutevollen. 8 km hit.
Tilbake til bilen ved Svartvann gikk vi veien hele tiden.
Nina var med på denne flotte turen til en de høyere områdene på Holleia.
For å se sporloggen, velg GPS i rapporthodet.

Flott natur på Holleiaflaget
Fin utsikt mot syd fra Holleiaflaget syd. Væleren nærmest. Tyrifjorden med Holsfjorden og Frognøya bak. Krokskogen, Vestmarka og Finnemarka i horisonten