Dramatisk novemberlys på Skørsnøse (14.11.2020)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Grimhamarstølen (949m)
Ascents Skørsnøse (1,453m) 14.11.2020 13:33

Det hadde kommet noen cm med nysnø i løpet av de siste dagene. Nå ser vi bare frem til litt mer snø, slik at vi i det minste kan bruke truger. Denne dagen var egentlig planen en tur over Loppebolegge og Møsaryggene, men veien inn mot Eidsbugarden var selvsagt stengt, så da måtte vi gjøre litt om på planen. I stedet for å tilbringe mye av denne flotte dagen i bil for å skaffe nye topper, var jeg mer motivert til å ta en mer lokal og kort tur, slik at jeg kunne få tatt noen bilder av stemningen i fjellet.

Valget falt på Skørsnøse. Vi kjørte til Grihamarstølen og fulgte den merkede stien herfra. November og Desember er rett og slett herlige måneder i fjellet. Lyset og stemningen er en helt annen enn den man opplever i andre måneder. Jeg gledet meg til synet som ventet oss på toppen.

Enkelte steder var det mye rester etter forrige snøfall, som dessverre ikke fikk ligge så lenge. Ellers var det en tynt lag med nysnø. Staver var kjekt å ha i dag. Traff på noen folk som var på vei ned. Kaldt og hustrig i høyden. Tok en rast på toppen med kaffe og nøtter før jeg satte i gang med photoshooten min. Nydelig og dramatisk solnedgang i vest. En fantastisk opplevelse.
Etter bildene var tatt, tok vi fatt på returen samme vei.