Jægervasshytta (13.11.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Visits of other PBEs Jægervasshytta (10m) 13.11.2020
Kobbeneset parkering (25m) 13.11.2020

Nå i disse koronnatider har Troms turlag bare åpne hytter i helgene, og de må bookes på forhånd. Vi hadde fått booket Jægervasshytta denne helga. Tok ferga over til Svendsby og kjørte til parkeringen på Kobbeneset nord for Svensby på fv. 312, ca 2,5 km etter brua ved utløpet av Jægervatnet. Parkerte her, veien videre er stengt med bom. Fulgte først veien ca 1,5 km til veiskille. Herfra gikk vi gjennom leirskoleområdet til vatnet, og fulgte sti langs vannkanten 1,5 km bort til hytta. Vi brukte litt under 50 minutt på den 3 km lange turen. Stjerneklart men ingen måne å se. Neste dag gikk vi en tur til hytta til Petter Wessel Zapffe. Hytta manglet delvis takpapp, spesielt siden som var mot vannet, så den trenger sårt til vedlikehold. Fikk ett glimt av sola som så vidt kreket seg over fjellene i sør. Koste oss med lunsjbål. Gikk tilbake til Jægervasshytta og tenkte bål der også og koste oss under stjernene med nordlys som underholdning til kvelds. Neste dag gikk vi tilbake til parkeringsplassen og kjørte til parkeringa til Blåisvannet for å ta en tur dertil.
Lena, Ole-Henrik og Toril var med.

Jægervasshytta
Utsikt over jægervatnet
Hytta til Petter Wessel Zapffe
Vi fikk ett lite glimt av sola