Krysse Nordmarka (06.11.2020)

Written by kapl (Kamilla)

Ascents Kjerkeberget (630m) 06.11.2020
Visits of other PBEs Heggelia 06.11.2020
Kleivstua (380m) 06.11.2020
Kongens utsikt (455m) 06.11.2020
Kronprinsens utsikt (395m) 06.11.2020
Løvlia Skistue (563m) 06.11.2020

Krysse Nordmarka

6. - 8. november krysset vi Nordmarka. Vi startet på Sollihøgda fredag etter jobb. Det blir fort mørkt, så vi gasset på det vi kunne for å ta unna så mange km som mulig første dagen. Turen er totalt 55 km, så alt vi får unnagjort denne dagen hjelper.

Fredag: Vi rakk akkurat å slenge fra oss sekkene ved Kleivstua, før vi småjogget opp til Kongens Utsikt og fikk solnedgangen her. Etter å ha spist litt sjokolade og kost oss med nydelig utsikt over Tyrifjorden, i fantastisk lys, dro vi nedover til sekkene igjen. Nå begynte det å bli mørkt, og vi bestemte oss for å gå litt i mørket med hodelyktene på. Vi fant en helt fantastisk camp-spot! Rett over Kronprinsens Utsikt, med nydelig utsikt over Sundvollen og stjerneklar himmel.

Lørdag: Turen gikk fra Kronprinsens Utsikt til Sandungen Gård. Totalt 23 km. Første etappe gikk til Løvlia Skistue. Her kjøpte vi Solo og Kaffe, og varmet oss inne. Fantastisk hytte! På veien (grussti) møtte vi et jegerlag, som ventet på elgen. Vi dro fort forbi dem, og hoppet inn på skogssti, for å kanskje se elgen før dem!

Fra Løvlia gikk vi videre, langs Oppkuvvatnet og ned Smeddalen. Smeddalen var skikkelig magisk og eventyrlig. Veldig kul sti! Da vi kom ned til vannet, Kringla, begynte det å mørkne. Vi tok på hodelyktene og leitet etter teltplass. Det lå tåke over vannet, skikkelig magisk. MEN etter å ha gått en stund så vi at dette var drikkevann!! (Ikke så lett å observere når man går i mørket med hodelykt). Så her måtte vi bare gå videre. Vi var slitne og trøtte (20 km i beina, og 13 km dagen før). Vi håpte på teltplass ved neste vann, Heimtjern ved Langlia, men også dette var drikkevann. Det førte til at vi dro inn i skogen herifra og satt opp teltet på første flate område mot Sandungen.

Søndag: Sandungen Gård til Stryken Stasjon. Vi våknet før sola, og månen lyste opp hele himmelen. Det var bare å pakke sammen, vi ville spise frokost ved Sandungen gård (2 km unna). Ved Sandungen Gård kom også solen frem, den varmet godt etter minusgrader i natt! Etter en lang frokost og varm kaffe innabords, la vi fra oss sekkene. Det var på tide å bestige nok en fylkestopp! Den laveste av de alle, men den vi har gått lengst for å bestige. Kjerkeberget 631 moh. Turen opp var på 3 km, men tung for beina våre. Det var deilig å gå uten sekkene, da! På toppen var det fantastisk utsikt, utsikt over hele Oslo og marka. Det er også ei lita hytte på toppen, som man kan leie - veldig koselig!

Vi nøyt sola litt på toppen, før vi dro ned igjen. Nå ville vi komme oss hjem. Vi visste at det kun var grusvei hjem nå, 13 km, og det var litt hardt for psyken. Men etter 20 km og 8 timer timer den dagen, så kom vi frem til Stryken Stasjon.

Ekspedisjonen var ferdig og fullført!