Stortinden rundt Pilten (03.10.2020)

Written by helmerberre (Helmer Berre)

Ascents Stortinden (866m) 03.10.2020
Oktober kan by på fantastisk vær og turforhold, denne lørdagen ble en slik dag.
Hege Regina og jeg har lenge hatt Stortinden på blokka og gledet oss til å ta fatt. Vi startet oppstigning fra veien midt mellom Lundgård og Spengervannet og valgte å trekke mot høyre og Storura for å følge en naturlig venstre-høyre travers oppover mot Pilten. Dette var en omvei og gav heller ikke lettere terreng. Vi anbefaler derfor
Utsikt mot sør med Stabben og Stjerntindan
å gå rett opp langs de naturlige rennene som peker mot Pilten. Hele oppstigningen er på gress og jevnt bratt. Det er ingen klar sti opp, men man kan i korte perioder følge sauetråkk som går litt på kryss og tvers. Etter anbefalinger tok vi sikte på skaret til høyre(sør) for Pilten, med fin utsikt til Stabben mot sør. Når vi kommer opp på toppen av skaret gikk vi på østsiden av Pilten. Her er det viktig å holde til venstre og komme deg opp og rundt Pilten. Vi lot oss lure av den første, lavere stien vi så retning Stortinden, men dette er et sauetråkk som tar oss ca 150 meter nedenfor egga på østsiden som består av renner med mye løse steiner. Vi kom oss opp denne veien også, men anbefaler sterkt å velge sti som går langs med egga på østsiden fra Pilten og til Stortiden.
Partiet mellom Stabben og toppen er sjarmøretappen. Lett å gå, passe luftig og fantastisk utsikt
Følger du denne er dette turens letteste og flotteste parti. Vel på toppen av Stortind er belønningen fabelaktig utsikt over et mangfoldig, magisk landskap.
Toppen er passe luftig, men trygg. Utmerket sted å tilbringe litt tid.

Nedstigning er ukomplisert, men bratt og tærer på knær og ankler. Pass på at du får i deg nok energi og opprettholder konsentrasjonen nedover. Turen er overkommelig og krever ikke spesielt turutstyr. Unngå tur i skodde eller dårlig sikt, det er lett å miste retning mellom Pilten og toppen som er et område med rasutsatte renner om man går feil. Fine bekker oppover fjellsiden gjør at du ikke trenger bære på store vannrasjoner