Botnklumpen + Frøsendalfjellet (Flatanger 42-43/67) (08.11.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sitter menighetshus (10m)
Ascents Botnklumpen (354m) 08.11.2020
Frøsendalfjellet (317m) 08.11.2020

I dag var det en vakker høstdag med varmegrader, sol og lite vind. Jeg kjørte fra FV17 ved Sjøåsen etter Lauvsnesvegen til Tøtdal og videre etter Utvordvegen til Sitter i Flatanger. Her parkerte jeg ved et menighetshus. Planen var å gå mot Øvre Sitter for å følge en traktorvei og en dal mot Botnklumpen. Før jeg kom så langt møtte jeg et elgjaktlag. De skulle jakte i samme område og hadde flere elgposter der. Jeg snakket med en av jegerne, og han anbefalte meg en bedre rute bak huset til en som het Roald og inn i skogen og opp Halla og rett opp til snaufjellet. Dette var en flott rute med gode stier og jegerne fikk jakte i fred. Jeg gikk innom Brennfjellet, Kammen og Moafjellet (303) Herfra var det en flott rygg med sti mot Botnklumpen. Jeg bommet litt på stien det siste stykket opp mot toppen så det ble litt brattere enn nødvendig. På toppen er det flott utsikt mot Sandmovatnet. Liten varde på toppen. Jeg fant riktig sti tilbake et stykke og satset på å ta Frøsendalfjellet på samme tur. Jeg fulgte en sti ned mot utløpet av Botnvatnet. Jeg kom meg helberget over elva og gikk over fjellet mot Rørvassdalen. Det var noen sporadiske stier, muligens dyretråkk innover her. Videre mot Frøsendalfjellet var det ingen stier, men lett terreng.
En liten minivarde her, og flott utsikt mot Knottenfjorden og Namsenfjorden/Folda. Det er to kilometer med stup på vestsiden av denne fjellryggen. Jeg fulgte en sti videre mot Trollvatnet og kom ned til veien her. Men herfra var det fem kilometer etter veien mot parkeringa. Men fin utsikt fra veien mot en del øytopper på flere øyer her.
Statistikk Trøndelag: 696-697/1560

Startsted Sitter
Parkering Sitter Menighetshus
Fin rygg inn mot Botnklumpen
Utsikt fra Botnklumpen mot Sandmovatnet
Fra varden på Botnklumpen . Et sjeldent værfenomen i Trøndelag. Regn på vei inn fra havet
Det er mange flotte vann i dette fjellområdet
Botnklumpen og utløpet av Botnvatnet sett fra oppstigningen mot Frøsendalfjellet
Toppen av Frøsendalfjellet mot Knottenfjorden
Fra Frøsendalfjellet mot Namsenfjorden/Otterøya og Folda
Ryggen ned fra Frøsendalfjellet ender i Trollvatnet
Kom ned til veien ved Trollvatnet og Klubbsteinen.
Gården under Frøsendalfjellet
Stupryggen av Frøsendalfjellet
Bratt mot Frøsendalfjellet. (Klatrerute?) Trollet øverst.
Mange artige klumper mot Sitter
Feøya og Havsteinen med flere øyer
Siste rest av sol.

Ikke Skjolden

Written by SturlaS 09.11.2020 15:21

Godt å se at du var i Flatanger i går. Tenkte kanskje det var du som drev med klyving oppi Skjolden..

Sv: Ikke Skjolden

Written by TERJES 10.11.2020 01:28

Nei, det var ikke meg som var i Skjolden, men jeg har de to Skjoldentoppene på lista mi. (ubesteget) Det er stupbratt på nordsida av disse toppene mot sjøen. Men det er korte dager nå, så det er fort å feilberegne tiden. I høst var jeg på en del topper ved det vannet mannen som gikk seg vill hadde tent bål. På søndag gikk jeg over Brennfjellet på Sitter i Flatanger, og jeg fant ut etterpå at det er en mindre heller på vestsiden av fjellet. Men det er vel ingen som har klatret opp renna mot Trollet på vestsiden av Frøsendalfjellet. Den blir vel i bratteste laget.