Djuptjernskampen 16/7 2012 (16.07.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Djuptjernkampen (1,325m) 16.07.2012
Vest for Djuptjernskampen (1,227m) 16.07.2012
Hundalshøgdi (1,152m) 16.07.2012
Solskiva (1,184m) 16.07.2012
Tørrisknatten (1,213m) 16.07.2012

Fottur sammen med Hans Thorvald. Siden det var så fint vær bestemte Hans Thorvald at det skulle være fjelltur i dag også. Kjørte inn til Sæbu-Røssjøen og parkerte ved bommen. Gikk inn til Tronhus, og tok råket innover mot Djuptjernskampen. Tok av fra dette, og gikk opp på Solskiva. Herfra rett over på Tørrisknatten, derpå tilbake på råket opp mot Djuptjernskampen. Her traff vi Tone Aulstad og datteren Vilde som allerede hadde vært på toppen, og hadde en hyggelig prat med dem. På toppen av Djuptjernskampen var vi heller ikke alene, her var Liv Rundtom med følge. Flott utsikt fra Djuptjernskampen idag, særlig mot resten av Gausdal Vestfjell og Jotunheimen. Fra Djuptjernskampen gikk vi rett vestover til toppen på 1227 moh. Herfra gikk vi delvis i kratt og på råk til Hundsdalshøgdi, som har en høyere primærfaktor enn angitt på Peakbook. Fra Hundsdalshøgdi østover til T-merket råk, og ned til Sæbuhaugen, setra til Per Stubberud. Turen ble så avsluttet med at vi gikk den ca.3.5 km lange veien tilbake til bommen ved vestenden av Sæbu-Røssjøen.
Klokka mi streiket i dag, men vi gikk omlag 17-18 km, og brukte 5 timer inkludert pauser. Flott turvær hele dagen. Djuptjernskampen er ett av Gausdals topptrimmål i år, og følgelig kunne den krysses av.