Høgnipa m/Frida & Luna - Krødsherad/Ringerike (08.11.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Høgnipa p-lomme (405m)
Endpoint Høgnipa p-lomme (405m)
Ascents Bikkjemyråsen (603m) 08.11.2020 14:22
Høgnipa (660m) 08.11.2020 14:58
Visits of other PBEs Høgnipa P-lomme (405m) 08.11.2020 13:30

Under hele bilturen fra Lier til Krøderen kjørte vi i tjukk tåke. Værmeldingen hadde varslet sol fra skyfri himmel, så i dag var det sånn typisk senhøstvær hvor tåka legger seg i lavlandet når det er stabilt og stille. Og ganske riktig, like etter krysset ved Hamremoen sprakk tåka opp og himmelen ble helt blå. I et aldeles nydelig vær parkerte vi noen minutter senere i den vesle lomma like før bommen ovenfor gården Rishovd. Dette var jo en helt annen verden i forhold til hjemme. Sannelig godt å komme seg ut av tåkegrøten, og få litt sol i fjeset.

Bommen stod nå oppe, og det var flere biler som passerte mens vi gjorde oss klare for tur. Grunnen til all trafikken så vi litt senere, da det viste seg at det var visning av en hytte øverst i hyttefeltet. Tross det tok vi ikke sjansen på å kjøre gjennom bommen selv om den med stor sannsynlighet ville stå oppe en stund til. Og oppe var den fremdeles, da vi kom ned igjen på slutten av turen...

Klare for tur fra parkeringslomma. Bommen står oppe like bak Frida.

Fra parkeringen ruslet Frida, Luna og jeg først på grusveien opp til Midtre Tretjenn. Underveis passerte vi mange hytter, og på flere av de var det folk denne flotte søndagen. Vi kunne ane en svak lunk fra sola her i den sørvendte åssiden, hvor vi innimellom fikk vi litt utsyn sørover mot tåkehavet nede i de lavere områdene.

Gløtt av utsikt sørover mot tåkehavet.

Ved Midtre Tretjenn endte grusveien, og vi fortsatte på merket sti. Ganske så vått og sølete noen plasser her langs tjernet, men vi hadde gode sko, så ingen våte føtter. Fire våte og skitne labber ble det derimot...

Litt sør for Øvre Tretjenn kom et stikryss hvor vi tok til høyre. Fremdeles ganske gjørmete sti her også, og litt videre mot Bikkjemyråsen (603), men så ble det etter hvert bedre. Stien passerer bare ca 25 meter fra toppunktet på Bikkjemyråsen, så vi svingte bortom denne toppen og tok en liten hvil der.

Frida og Luna i stikrysset hvor vi tok til høyre. I bakgrunnen til venstre skimtes Øvre Tretjenn mellom trærne.
Pause på toppen av Bikkjemyråsen (603). I bakgrunnen midt i bildet, ses litt av Høgnipa (660) mellom trærne.

På stien mellom Bikkjemyråsen (603) og Høgnipa (660) møtte vi en familie med ganske små barn som var på vei tilbake mot hyttene. Like etter nådde vi skaret mellom disse to toppene, og siste bakke opp mot Høgnipa begynte. Noe brattere denne siste motbakken, men da vant vi også høyde raskere. Nå fikk vi snart mer utsikt, og da særlig i retning nordvest, mot bl.a. Norefjell.

I siste stigningen mot Høgnipa (660), med utsikt mot nordvest. Norefjell helt til venstre i bakgrunnen. Den tydelige toppen midt i bildet er Hestgjuvnatten (1068).

Oppe ved toppen satt en annen familie med barn og nøt den herlige novemberdagen. Frida, Luna og jeg satte oss ned på sørsiden av den ganske store toppvarden.

Høgnipa (660) hadde en overraskende god utsikt. Langt bedre enn forventet. Og i den lave novembersola under disse perfekte forholdene, var det helt nydelig å være her nå. Ekstra stilig ble utsikten nå som tåka fylte alle daler og lavere områder i øst og sør. Dette var litt av en kontrast i forhold til hvordan det var hjemme i Lier.

Fabelaktig utsikt mot øst/sørøst fra toppen av Høgnipa (660). Magisk med tåka som fyller de laveste områdene.
Toppvarden på Høgnipa (660).
Mot vest og nordvest var det også utsikt. Her med Norefjell i bakgrunnen midt i bildet.
På Høgnipa (660).
Utsyn mot nordøst fra Høgnipa.

Vi hadde selvfølgelig ikke noe hast med å komme hjem igjen når det var så flott som nå. Eneste vi tenkte på var å komme oss tilbake til bilen innen det ble helt mørkt. Noen krise var for så vidt heller ikke det med mørket, siden jeg alltid har en hodelykt liggende i sekken i gjennom vinterhalvåret.

Før vi til slutt fant ut at vi skulle starte på tilbaketuren, gikk vi bortom postkassa hvor Frida skrev oss inn i toppboka.

Vi registrerte oss i toppboka før vi returnerte. Noen meter lengre bak er toppvarden.

Vi fulgte samme sti og vei på returen som vi hadde gått til toppen. Nå ble det vandring uten noen vesentlige pauser, så da vi nådde bilen hadde det bare begynt å skumre litt. Men mørket kom fort sigende, og i kombinasjon med tåka som vi igjen kjørte inn i ved Hamremoen, ble bilturen hjem av det rolige slaget.