Sykkeltur til Nesestra/Nesetrona (15.07.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Nygaard (430m)
Endpoint Nygaard (430m)
Ascents Neseseterfjellet (1,028m) 15.07.2012
Nessetrona (1,026m) 15.07.2012
Trona (1,042m) 15.07.2012

Sykkeltur/fottur sammen med Hans Thorvald. Syklet fra Nygaard i noenlunde pent vær - men sommeren fornektet seg ikke, fra Bødal til øvre Svatsum høljet det ned. Fra butikken i Svatsum var det igjen noenlunde vær, men bratt og tungt forbi Neset og opp til Nesesetra hvor vi satte fra oss syklene og skiftet sko. Fra Nygaard til Nesesetra 42 km. Herfra gikk vi råket til Nesetrona, først til hovedtoppen, og deretter ut til trigpunktet, med flott utsikt. Topptrimmen var plassert på en mellomvarde, ganske nærtrigpunktet.
Fra Nesetrona gikk vi i noenlunde rett linje uten råk til Neseseterfjellet, først oppom fortoppen på ca.1025 moh, med primærfaktor på ca.15 meter. PÅ Neseseterfjellet fikk vi dagens flotteste vær, og spiste følgelig nista vår her. Herfra raskt ned til Husomsetra hvor sauene hadde inntatt svalgangen til hytta, og videre ned til syklene ved setra til Neset på Nesetsetra.
Herfra raskt ned igjen til øvre Svatsum og hjem, hvor vi igjen fikk ei kraftig regnskur.
Hele turen fra Nygaard til Nygaard tok 6 timer 15 minutter, og var på vel 90 km, inkludert 5 km gåing på toppunktene.