Kommunetopp - Hovdefjell 525 moh, Vegårshei, Aust-Agder (07.11.2020)

Written by josokbakke (Ole-Johann Jøsokbakke) GSM

Ascents Hovdefjell (525m) 07.11.2020

Kommunetopper i Aust-Agder - Hovdefjell 525 moh, Vegårshei

Jeg kjørte til Birkedal fredag kveld og overnattet i bilen.
Det var fint å ligge å se opp på månen og stjernene gjennom glasstaket

Dobbedalsheia 360 moh, Grimstad

Kommunetopp - Dobbedalsheia 360 moh, Grimstad, Aust-Agder

Jeg syklet på traktorveien helt til der stien startet og satte fra meg sykkelen der.
Det var veldig fint oppe på platået med åpen furuskog, myrer, bart fjell og småvann.
Siden det var så fint i soloppgangen brukte jeg litt tid og gikk en runde uten å bry meg så mye om korteste vei og stiene som var der. Dette ser ut til å være et område som ikke er veldig mye brukt av turfolk. Ingen skilt og merking her...

Øst for Høgsteinsheia 268 moh, tidligere kommunetopp i Arendal

Øst for Høgsteinsheia 268 m, tidligere kommunetopp i Arendal

Her også ble det sykling et godt stykke, der siste biten var på traktorvei. Etter en liten ekstra tur-retur på feilspor fant jeg traktorveien, men jeg tok selvfølgelig feil vei også i siste stidelet, der jeg måtte trille og bære sykkelen gjennom busk og kratt et stykke til. Selvfølgelig ble det nok en feilnavigering her og jeg klatret rett opp noen bratte skrenter der jeg måtte bruke hendene til hjelp for å komme meg opp. På toppen av skrenten (Kammane) fant jeg etter hvert en sti og herfra holdt jeg meg på en smale sti videre. Her også var det fint terreng med furuskog, pene vann, litt myr og bart fjell her og der. Utsikten på toppen var ikke så verst den heller. Heller ikke her var det skilt eller merking av stier. Det var litt artig med all fisken som plasket i bekken i sørøstenden av Gangvasstjønn. På veg ned igjen gikk jeg riktig veg på stien ned gjennom eikeskogen og traff rett på sykkelen. Helt utrolig at jeg ikke fant riktig vei opp... På sykkelturen tilbake traff jeg på et jaktlag som var postert rundt om kring langs veien. Heldigvis var jeg jeg først ute her!

Ansmyrheia 261 moh, Tvedestrand
Her var jakta i full gang, og etter å ha snakket med en i jaktlaget så var jeg grei og snudde bilen og kjørte videre. Jeg hadde måttet gå rett gjennom drevet på vei til toppen... Likevel, j#¤&% irriterende!

Hovdefjell 525 moh, Vegårshei
Denne toppen skulle i teorien vært grei skuring siden det er bilveg helt opp. Men som vanlig er jeg ikke så nøye med å studere kartet, så her havnet jeg på en stupbratt traktorvei som endte i ingenting. Videre ble det dytting og bæring av sykkelen i en travers på nordøstsiden av fjellet til jeg traff på vegen ved den store svingen. Selve toppen er jo stygg med antenner osv. Men utsikten er vid! Det gikk kjapt å sykle vegen ned igjen.

Espehaugen 243 moh, Risør, Aust-Agder
Denne toppen rakk jeg ikke før det ble mørkt...

Jeg klarte tre av fem planlagte topper på denne turen. Det burde ha vært fire!

Det ble en tur rett før jul der jeg gikk opp på de to andre toppene som jeg ikke rakk: