Gjuvhovd (07.11.2020)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Gjuvhovd (723m) 07.11.2020 10:42
Visits of other PBEs Hukehølen p-plass (580m) 07.11.2020 10:12

Det var tjukk tåke i Drammen, men meteorologene hadde spådd pent vær lenger vestover, så jeg pekte meg ut Gjuvhovd som et mål for en tur.

Gjuvhovd ligger i Tinn kommune i Vestfold og Telemark, rett på østsiden av Tinnsjø. Fra der man parkerer bilen er det bare en ørliten spasertur opp til toppen, og der blir man møtt av et nydelig utsyn mot Vestfjorden på Tinnsjøen og Gaustatoppen bak der igjen.

Meteorologene fikk i alle fall rett. Da jeg parkerte bilen ved nordenden av Gjuvvatnet, skinte sola fra skyfri himmel. Da var det bare å legge i vei på den drøyt kilometer lange turen opp til toppen. Stien var stor og grei å følge, om enn noe sølete etter siste tids værtype.

Turen opp til toppen gikk greit. Det er ikke noe særlig til utsikt fra topp-punktet, men litt nedenfor, på vestsiden er det en åpning i vegetasjonen hvor man ser rett ned i Tinnsjøen og mot Hardangervidda til nord. Gaustatoppen ligger rett fram, og i dag så den ekstra stilig ut med et lite lag med nysnø på seg.

Returen til bilen gikk i samme lei som jeg hadde fulgt opp.

Det hele ble en tur på 2,3 kilometer og 48 minutter.