Fagerliheii - Kviteseid/Drangedal (06.11.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fagerliheii parkeringslomme (373m)
Endpoint Fagerliheii parkeringslomme (373m)
Ascents Fagerliheii Sør (911m) 06.11.2020 10:19
Punkt ved Fagerliheii (910m) 06.11.2020 10:30
Fagerliheii (911m) 06.11.2020 10:35
Visits of other PBEs Fagerliheii parkeringslomme (375m) 06.11.2020 09:02
Fagerliheii stistart (377m) 06.11.2020 09:03
Fagerliheii fra sør 06.11.2020 09:40

Landskapet rundt den svære innsjøen Nisser var helt upløyd mark for min del. Nå, på en mild og fin novemberdag skulle jeg omsider få realisert ønsket om å gå sjekke ut dette området med et par toppturer. Jeg gledet meg litt mer enn vanlig, siden det er spennende med nye turområder.

Fra Lier kjørte jeg til Seljord, og videre gjennom Kviteseid mot Eidstod/Strond. Så sørover på riksvei 41 langs Bussvikfjorden, som er en del av nordenden på Nisser. I veikrysset ved Steane tok jeg til venstre og fortsatte på fylkesvei 38 til Fagerliheii parkeringslomme. Selve stien tar av fra fylkesveien ca 70 meter lengre øst, og det er skiltet der stien starter.

Fagerliheii parkeringslomme. Bildet er tatt vestover.

Til å være november var temperaturen veldig god idag. Nesten småvarmt nede ved stistart. Det var imidlertid meldt en del vind fra vest/nordvest på fjellet, og særlig lengre nord på Østlandet. Dessuten skulle skydekket sprekke tidligere opp sørover i Telemark. Så da passet det utmerket med en utforskning av landskapet i denne delen av Telemark idag.

Stien begynte i skogsterreng med et underlag av jord og røtter i stiens trasé, men det var ikke lenge jeg gikk innen svaberg og nakent fjell kom til å dominere. Ruta oppover var godt merket med blåmalingsklatter ganske tett. Og det var faktisk nødvendig, for her kunne man fort miste stien. Noe jeg gjorde et par ganger jeg ikke fulgte med... Godt det var forholdsvis tørt idag også, for ruta til toppen av Fagerliheii må være utfordrende i regnvær og under glatte og sleipe forhold. I nedre del rant det noe vann over deler av svabergene der Køytebekken renner. Nå var det heldigvis lite vann i den bekken så bare mindre deler av berget var vått.

Utsikten begynner å åpne under oppstigningen. Her mot vest, med det karakteristiske Hægefjell (1021) i bakgrunnen til høyre.

Det stiger jevnt og trutt opp til Fagerliheii (911), med noen få, korte pauser hvor det er flatere. Lengst pause fra stigningen får man ved 800-meters høyde, men når denne er over kommer et parti som er av de bratteste på ruta til topps:

På rundt 825 meters høyde er kanskje stiens bratteste parti. Man ser blåmerkingen i forgrunnen og litt til høyre. Der må man skritte over en ganske dyp revne.

Fagerliheii (911) har et avlangt og stort toppområde, som er nokså flatt. Først kommer man opp til trig.punktet, hvor det er en stor og flott varde. Rundt 400 meter lengre nord på platået er imidlertid aller høyeste punkt, med en snau halvmeters margin. Like ved den nordre toppen befinner også Drangedals høyeste punkt seg. Jeg tok naturlig nok turen innom alle disse 3 punktene...

På Fagerliheii Sør (911), hvor trig.punktet er. Aller høyeste punkt, med knapp margin, er imidlertid den slake høyden 400 meter lengre bak og litt til høyre.
En liten varde markerer høyeste punkt i Drangedal kommune. Bak og midt i bildet ses den store varden på Fagerliheii Sør (911).
Høyeste punkt på Fagerliheii (911) er markert med kun noen få steiner. Her med utsikt mot nordvest. Fjellet med sol på, bak til venstre, er Roholtfjellet (1017).
Det nordre og høyeste toppunktet på Fagerliheii (911). Bildet tatt mot nordøst. Toppen til høyre er den nesten like høye Kollingan (909).

Her oppe på platået på Fagerliheii merket jeg langt mer til nordvesten. Ganske mye kjøligere her i motsetning til den sørvendte siden hvor stien går. Enn så lenge hadde heller ikke sola kommet ordentlig til, men det var den straks i ferd med å gjøre. Nå var det like før jeg ville få sol resten av dagen...

Jeg vendte ganske snart nesa sørover igjen etter oppholdet på den nordre toppen på Fagerliheii (911). Tilbake ved trig.punktet begynte sola nå å skinne sånn smått, og jeg tok en ekstra stopp og nøt utsikten innen jeg satte i gang med nedstigningen.

Nydelig utsikt fra området ved trig.punktet på Fagerliheii. Her mot V/SV, med innsjøen Nisser nedenfor. Toppen med de nakne fjellsidene nesten midt i bildet, er Hægefjell (1021).

På turen ned fulgte jeg samme sti som under oppstigningen. Nå varmet sola, så det ble flere stopp underveis nedover for å nyte godværet og den flotte naturen. For meg som er oppvokst i Elverum med tjukk skog nesten overalt, er naturen her i Telemark noe helt spesielt. Nydelig med disse spredte furutrærne på blanke svaberg!

Stilig natur her i sørsiden på Fagerliheii, med spredt furuskog på blanke svaberg. Noe mer utfordrende å bevege seg på i regnvær...
Stien, markert med blå malingsflekker, går nokså rett oppover disse svaene.

Etter denne turen ville jeg rekke en tur til, men orket ikke da å kjøre så langt. Valget falt derfor på naboen Venelifjellet (900), like nord for Fagerliheii...