Gråtinden (01.11.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Storelv ved Straumsfjorden (2m)
Ascents Gråtinden (871m) 01.11.2020

Det ble en kjempefin start på November med en fottur til Gråtinden med Innika. Jeg hadde gruet meg til å måtte tråkke spor i vindpakket snø, men her ute på kysten hadde det vært mye snøsmelting de siste dagene, så vi ble positivt overraska å se at det var fullstendig snøfritt opp til tregrensen! Jeg hadde foreslått å gå "skiruta" som gjorde at turen opp skogen var helt uten sti og ble litt kjedelig å gå i. Men, med litt tålmodighet kom vi endelig opp til tregrensen og kunne vurdere ruta og forholdene videre. Det var fremdeles lite snø i terrenget og den som lå på bakken var gjenfrosset og bærende. Det ble ganske effektive forhold for å gå, for å si det sånn! Jeg var ihvertfall veldig fornøyd. Det ble bare et lite heng hvor litt mer snø hadde samlet og blitt pakket ned av vinden, men det gikk ellers ganske fort for å komme oss opp til skitoppen. Derfra litt flatt lys og dypere vindpakket snø på eggen opp til hovedtoppen,men dette var den eneste strekning med litt tungt arbeid. Sola var fremdeles fraværende, men det var en fargerik himmel til tross for lavt skydekke. Akkurat som helgen før var det ikke veldig koselig å stå i ro og nyte utsikten pga vinden, så vi skyndte oss ned ryggen igjen til vi fant et bedre sted for å ta en selfie ;-) Til vår store overraskelse bestemte sola for å krype gjennom skyene etterhvert og da ble det meget fint lys. Ble mange pauser for å knipse bilder på turen ned for å dokumentere hvor heldig vi hadde vært!

Endelig over skogen og på vei opp den slake sørvendte flanken på Gråtinden
Antydning til sol over Malangen
På vei mot hovedtoppen
På vei mot hovedtoppen #2
Rett før toppen
Gull på Gråtinden!
Utsikt med wow-faktor
Man føler seg privilgert å se noe slikt