Gjevlekollen (31.10.2020)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Gjevlekollen (602m) 31.10.2020 10:25
Gjevlekollen

Gjevlekollen er en av de toppene jeg har vært oftest på, men det er nesten 2 år siden siste gang nå. På tide med en ny tur.
Jeg har begynt å bruke parkeringsplassen i Rustanveien som utgangspunkt for disse turene nå. Det betyr en tur opp nordsiden av Gjevlekollen.
Starten av turen går på fin vei et godt stykke opp lia, men til slutt er man nødt til å forlate den og fortsette på andre stier. Først er det et lite stykke på dårlig skogsbilvei, før man kommer til stedet der den blåmerka stien til Gjevlekollen krysser veien. Derfra er det bare å følge stien oppover til man er på toppen.
Turen opp gikk gjennom vekslende terreng. Til å begynne med er skogen tynn og åpen og egentlig veldig hyggelig å gå i. Etter hvert havner man inn i tettere granskog, og det er mindre og se på rundt seg. Når man endelig kommer ut av den tjukke granskogen er man i praksis på toppen. Det er bare noen ytterst få meter over noen svaberg før man er oppe ved bua til Statsskog.
Normalt ville man hatt kjempefin utsikt nordover og østover mot Oslo, men i dag lå tåka tjukk så jeg så ikke mer enn 40 meter i noen retning.
Ned igjen fulgte jeg samme vei som opp.
En tur på 9 kilometer og 2 timer og 40 minutter.