Gisen (08.07.2012)

Visits of other PBEs Steinådalen p-plass (460m) 08.07.2012
Toppvarden på Gisen

Gisen med fjellpryd

Denne turen var ikke planlagt. Vi skulle på Jetnamsklumpen, men på grunn av restriksjoner på svensk side måtte vi snu med uforrettet sak.

Jeg visste om denne restriksjoner og hadde sjekket det ut på forhånd og funnet ut at den varte til 30. juni. Vern av fugleunger og egg i nasjonalparken på svensk side.
Da vi stod der og skulle kjøre inn i området så stod det store skilt langs vegen som sa at det varte til 15. juli. Bomtur på mange mil!!!!!

Valget falt på Gisen i Namsskogane. Kjørte inn en veg etter Børgefjell Camping. Først over en smal bru og så opp en grusveg. Bomveg på kr 50,- som registreres på SMS og betales 10 dager senere i nettbanken.

Fra endepunktet på vegen fulgte vi sti inn til et Teittjønna og deretter gikk vi utenomsti på høyre side av vannet.
Ved enden av vannet så var det to elver som vi måtte passere. Pga vårflommen var det såpass med vann at vi måtte ta av oss på beina.

Så var det bare å sette kurset rett opp fjellet. Litt tungt å gå pga av myrete lier fram til skoggrensa. Etter skoggrensa, flott å gå på sva og tørre rabber. Mye fine blomster. Her opplevde jeg mitt første møte med fjellpryd. Dessverre så hadde jeg lite strøm på kamera, så kunne ikke fotografere så mye.

Vi holdt litt til venstre mot toppen og fulgte snøfonner siste delen mot toppen.

Tilbaketuren valgte vi å holde ryggen nordover og gjøre en stor bue. Her var det mye snøfonner og sva å gå på og nedstigningen gikk veldig lett, selv om det var litt lengre.

Siste delen planla vi å gå ned til en sti som gikk opp til en vann, men det stien fant vi ikke. Det ble vassing i høyt gress ned langs kraftgata. Frodig og mye fine blomster. Ballblom og kranskonvall var bl.a å se.

En flott tur ikke langt fra folk, men det var nok bare molteplukkere og rypejegere som beveget seg i dette området. Vi så en del ryper på turen.

Øyvind og Anjing var med på turen.

Fjellet vi skal bestige
Øyvind og Anjing ved Teittjønna
Fjellfiol
Blekmyrklegg
Fjellpryd, mitt første møte med denne flotte blomsten
kattefot
Mye snø å gå på på nedtur
En del fjellryper her oppe