Gravliberget i Eidskog (29.10.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Gravliberget (413m) 29.10.2020
Etter å ha besøkt Svartkollen kjørte jeg videre nordover langs den avgiftsbelagte grusveien for å komme litt nærmere Gravliberget. Da jeg kom til Tjernsmo psyket jeg ut og turte ikke kjøre videre forbi den åpne bommen som ville ført meg til sørsiden av toppen. Det sto skilt om at bommen ble stengt uten varsel. Istedenfor tok jeg til høyre i krysset og kjørte østover til Fjellskogen. Noen hundre meter nord for Fjellskogen går det en annen skogsvei innover, denne var fysisk stengt med bom. Dermed var det bare å ta beina fatt langs veien til jeg kom forbi det lille tjernet (Vestre Kverntjennet) på sørsiden av veien. Herfra fulgte jeg et hogstspor oppover et stykke, før det ble terrengvandring videre. Terrenget ble ganske ulendt og kupert det siste stykket opp til toppen. Selve toppunktet var ikke all verden her heller, men like nedenfor på vestsiden var det suveren utsikt mot Nordre Mangen og Runddelen ved Bjørkelangen. Litt spredt utsikt var det også sørøstover.
Jeg fulgte en gammel hogstvei til å begynne med i den første stigningen opp fra skogsveien