Snaufjellet (21.10.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Snaufjellet (692m) 21.10.2020

Måtte få utnytta det herlige oktoberværet som var over nord, og bestemte meg for en topp jeg tenkte ville kombinere god utsikt og grei fremkommelighet med tanke på snøen. Snaufjellet ved Øse ble et perfekt turmål for denne dagen.

Parkerte ved ei rønne der det var turskilt opp til Snaufjell. Skjelden man får 300 høydemeter gratis i nord, så det var bare å nyte å kunne starte såpass høyt over havet. Fulgte veien opp fra skiltet, som strengt talt var kjørbar om jeg bare hadde giddet. Nå var jeg ute og gikk, så det var ikke noe poeng i å snu. Etter 2 km langs veien gikk stien av opp mot Snaufjell.

Snaufjell-skiltet ved starten
Glad det var tråkket spor her!
Rivtind stikker opp bak Stortinden

En del reinsdyrspor å se på vei oppover, så jeg regnet med å kanskje kunne se noen på veien. Ellers var jeg veldig fornøyd med at noen hadde vært på toppen før meg, da ble det mindre snø å vasse i, og veien var lettere å finne. Vel oppe på toppen var utsikten helt upåklagelig, og det var tilnærmet vindstille. Tok meg noen minutter til å nyte, før jeg satt i gang på tilbaketuren. Nede ved Gregusvatnet satt jeg meg til og hørte på drønnene i isen som frøs til. Plutselig så jeg noen reinsdyr i andre enden av vannet, som satt et flott punktum for en bra tur.