Skalten (24.10.2020)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skjelbreia (42m)
Endpoint Skjelbreia (42m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høglia (415m) 24.10.2020
Skalten (692m) 24.10.2020
Skalten nordøsttoppen (623m) 24.10.2020
Visits of other PBEs Skjellbreia (42m) 24.10.2020
Etter turen til Klempertåsen kjørte vi knappe to km og parkerte på parkeringsplassen ved Skjelbreia. Artig navn, i og med at vi har Skjelbreia både i Gausdal Vestfjell og Fåberg Vestfjell. Er nok samme opprinnelse til navnene. Denne turen gikk på en fysisk avsperret bomvei helt opp til nordøsttoppen på Skalten, med diverse installasjoner. Herfra ble det å gå i terrenget til toppen av Skalten, stort sett i ur og snø, med stup og formidabel utsikt i alle retninger, og den flotte Skardsettinden ned mot Hustadvika. Ned igjen skrådde vi ned på vegen uten å gå tilbake til nordøsttoppen, og litt nede i lia tok vi en avstikker til Høglia, før vi etterhvert måtte skynde på litt for å rekke Anne Marits deilige middag i anledning Jan Arnes 60-årsdag. Dagen ble følgelig avsluttet med hyggelig samvær på Røbekk.