Hølands varde (23.10.2020)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Himdalen (175m)
Ascents Hølands varde (353m) 23.10.2020 15:08
Visits of other PBEs Nedre Dalsroveien p-lomme (180m) 23.10.2020 15:08

På vei hjem fra jobb hadde jeg planlagt en aller annen oppmed pf over 100m.Valget falt på Hølands varde som hadde vei nesten til toppen, siden jeg hadde sykkelen liggende i bilen.
Fulgte veien mot Hemnes fra Fetsund og ok av inn Himdalen ved Steffarud. Grei vei men drøyt innover i ca 8 km.Veien opp til Parkeringsplassen på Dalsroveien var stengt fra nord så da parkerte jeg like godt jeg hovedveien. Så viste det seg dessverre at sykkelen hadde en sigepunktering og pumpa lå igjen hjemme. Vurderte litt frem og tilbake om jeg fortsatt skulle gå til Hølands varde eller velge Minjarudkollen fra denne siden. Hølands varde er tross alt en fin sykkeltopp. Endte likevel opp med Hølands varde, primært grunnet skott tilgjengelig. Turen ble riktignok litt lengre i tid men fin likevel.

Fulgte veien opp til p-plassen forbi et lite hyttefelt og deretter strake veien til veis ende. På ca 300 moh slutter den gamle veien. He var det anleggsarbeid og anleggsvei 90 grader til venstre opp på nordsiden av toppen og en anleggsvei rett frem. Tok sjansen på veien til venstre hvor jeg så stigningen oppover. Det var lurt. På toppen av veien så jeg ingen sti og tok dermed sikte rettpr toppen. Lett terreng å gå i men ble fort våt da jeg bare hadde vanlige joggesko. Dog kort vei bort til toppen, og kom inn på stien etter ca 150 meter. Skrev meg inn i turboka. Ikke mye å se herfra, men bedre utsikt flere andre steder. Fulgte sien hele veien tilbake til veien (lengste ruten på kartet). Nå skulle jeg jo egentlig ha trillet hele veien ned igjen, men ble i stedet en god treningsøkt med løping (lunting) nesten hele veien ned da jeg hadde en avtale kl 1730.

Parkerte langs veien her hvor du ogsgåkan gå opp til Minjarudkollen, som har høyest PF i gamle Fet kommune.

Mange skilt som viste Flyktningruta

Fortsatte videre grushaugene omtrent til veis ende der stien til toppen går av til høyre, nesten flatt bort til toppunktet.