Litleoksen/Skåla og Randsetfjellet (23.10.2020)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Landresetra (280m)
Endpoint Landresetra (280m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Randsetfjellet (525m) 23.10.2020
Skåla (667m) 23.10.2020
Skåla nordvest (576m) 23.10.2020
Visits of other PBEs Landresetervegen bomveg 23.10.2020
Søskentur til Molde for å feire Jan Arnes 60 årsdag. Hadde først en spisepause på Dombås, og avtalte etter det å treffe Jan Arne ved Rødven stavkirke. Et praktfullt byggverk, og det gir en ganske spesiell følelse å vandre rundt den gamle kirken fra omlag år 1300. Synd den ikke var oppe så vi fikk sett inventaret. Kjørte deretter opp til Landresetra, noen hundre meter lang bomveger hit, med kostnad 30 kroner. Delt oss her i to, Sigrid og Marit gikk opp på Randsetfjellet, mens Anne Grete, Jan Arne og jeg gikk mot Litleoksen/Skåla. Fint råk, omlag 150 høydemeter under toppen møtte vi snøen, og på toppen var det nok 15 cm snø, men noen hadde gått før oss, så det var lett å gå. Praktfull utsikt både på vei opp, og på toppen hvor det var et fantastisk rundskue. Spesielt vakkert nå med snøkledde tinder og høstfarger, og med blå himmel og blått hav. Fortsatte videre over toppen, og over et lite toppunkt, og ned til Skåla nordvest, et uanselig toppunkt, men med voldsomme stup, og flott utsikt. Vel nede i skaret mellom Litleoksen og Randsetfjellet rastet vi på terrassen til ei flott hytte, der råket tok rett opp mot Randsetfjellet.Kort men veldig bratt oppstigning til Randsetfjellet, også her flott utsikt ned mot oppdrettsanlegg og Ottestad. På veg ned gikk vi over et lite toppunkt ved skiltet avstikker til Utsikten. Like etter Utsikten kom vi inn på traktorvei som ledet oss tilbake til utgangspunktet. Tusen takk til alle mine søsken for både en trivelig biltur, og til Jan som hadde lagt opp til denne flotte turen ved Rødven stavkirke. Vel framme i Molde disket Anne Marit opp med deilig laksemiddag, samt kaffe og kaker. En særdeles trivelig dag.
Jan Arne, Marit, Sigrid og Anne Grete ved Rødven stavkirke
Infotavle ved Rødven stavkirke
Den nye kirka ved Rødven stavkirke
Turstart ved Landresetra med gapahuk
Utsiktspunktet ned fra Randsetfjellet

Fin turrapport

Written by janyga 25.10.2020 21:41

Og takk for en veldig hyggelig tur!