Vedafjellet (11.10.2020)  4

Endpoint Hovdo (255m)
Ascents Setevarden (636m) 11.10.2020
Vedafjellet (673m) 11.10.2020

Rolig søndagstrim alene. Dette var fjelltopp nr. 11 av 23 i Osterøy kommune, og ble gjennomført i nydelig høstvær.

Rimelig full parkeringsplass på Hovdo (260) i dag. Bilen stod parkert utover jordene, slik jeg også delvis måtte gjøre. Turområdene herfra og rundt det nærliggende Storavatntet (320) er blant de mest brukte på Osterøy

Kart ved starten av turen. Dette viser blant annet min rute fra P'en oppe til venstre og til Vedafjellet nede til høyre på kartet

Fint skogsterreng med god sti fra starten av. Nokså lettgått med slakk stigning, men noe våt sti

I det man kommer til den lille innsjøen rett før Storavatnet (320), som ligger ca. 315moh., tar man av til høyre slik skiltet viser. Herfra er det altså 3,0km til topps. Det brukte ca. 10 minutter hit, for så å bruke totalt 35 minutter til første fortopp (Setevarden, 636), 41 minutter til andre fortopp (655) og 50 minutter samlet sett til toppen av Vedafjellet (673)

Flotte høstfarger ved tjernet sør for Storevatnet (320)

Bratte motbakker opp mot Vedaflærne. Skogen åpner seg rundt 450moh., og gir fin utsikt vestover i retning Lonevåg

Flott utsikt sørover mot fjellbygda Austbygdi

Utsikt tilbake mot Storavatnet (320) og Stangfjellet (640)

Fjellets mest utsøkte varde ligger på Setevarden (636), som kanskje er det mest besøkte toppunktet. Det er imidlertid overraskende langt herfra til topps

Flott viddelandskap videre mot neste fortopp

Utsiktsbilde vestover i det vi nærmer oss toppen

Selfie fra toppen!

Utsikt mot Rosendalsalpene i det fjerne; som jeg også så på min forrige fjelltur (se bestigningen av Sveningen 10.10.2020). Gygrastolen (1345) er den distinkte fjelltoppen til venstre, mens Folgefonna (1649) brer om seg i bakgrunnen til høyre