Paradiskollen (19.10.2020)

Kroktjernsberget (651m) 19.10.2020 12:58
Visits of other PBEs Fallskjermslipp til Hjemmefronten (610m) 19.10.2020 10:38
Nordre Løvlia (375m) 19.10.2020 10:38

Kjørte til Paradisveien på Harestua, hvor vi kjørte gjennom en veldig smal jernbaneundergang. Blåmerket sti mot Pardiskollen startet med en gang vi kom gjennom undergangen. Greit å parkere langs veien rett ved. Gikk den blåmerka stien herfra. Passerte Lauvlia Nord langs stien oppover. Denne setra/husmannsplassen hadde sett bedre dager.

Lauvlia Nord har sett bedre dager

Gikk den blåmerka stien helt til toppen av åsen. Tok herfra en liten avstikker mot nord opp på Puttehøgda. Lite utsikt herfra, kun litt mot sørøst og mot Paradiskollen i sør.

Puttehøgda
Nina på Puttehøgda
Paradiskollen sett fra Puttehøgda

Gikk ned igjen til den blåmerka stien som fortsatte opp til toppen av Paradiskollen.
Her oppe var det veldig fin utsikt mot sør, vest og nord. Sikteskive på toppen som viste oss hva vi så. Toppvarden ligger litt sør på åsen mellom sikteskiva og hytta.

Fin utsikt mot vest fra sikteskiva. Norefjell, Nordmarka Nord og Harestuvannet
Utsikten mot Hadelandsbygder og Spåtind i mot nord
Varden på toppen av Paradiskollen

Kald nordasno førte oss raskt videre sydover på den blåmerka stien ned til Kroktjern, hvor vi fant en fin rasteplass i sydenden av tjernet. Her varmet sola og det var fint å nyte matpakka.
Passerte en slipp-plass fra krigen og dreide opp lia i sydvestlig retning opp på Kroktjernsberget.
Her var det null utsikt. En liten steinvarde på toppunktet.

Her var det fallskjermslipp under krigen
Varde på toppen av Kroktjernberget

Fra Kroktjernberget skrådde vi nedover lia mot nordvest til vi kom inn på et gammelt slep som gikk rett vestover og ned fra åsen. Kom etter hvert inn på et nyere slep som vi fulgte ned til en skogsbilvei. Gikk denne 50 meter til høyre, hvor det tok av en sti mot venstre. Fin sti herfra noen hundre meter nedover til vi kom på en ennå bedre sti, Rudsæterstien, som var utstyrt med hvilebenker og infoskilt om motstandsaktiviteten som hadde vært på Rudsætra og området rundt under krigen. Gikk Rudsæterstien tilbake i retning bilen til vi kom ut på grusveien ved husene innerst i Paradisveien, som vi gikk tilbake til bilen.
Nina var med på denne fine turen i Romeriksåsen. I morgen er det meldt snø, så kanskje var dette årets siste tur på barmark.