Taraldrud - Høyest i Våler og Skiptvet (18.10.2020)

Written by ihauglid (Ivar Hauglid)

Ascents Taraldrudåsen (225m) 18.10.2020
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 18.10.2020
Visits of other PBEs Lunder Grendehus (150m) 18.10.2020

Kjørte til Lund og parkerte ved Lunder grendehus. Fin liten parkeringsplass her. Gikk inn Lunderveien og tok av inn i skogen rett etter en liten bekk. På returen så fulgte vi stien hele veien og da kom vi på denne veien lengre inn. Så man bør gå enda lengre inn Lunderveien før man svinger inn til høyre inn i skogen. Stien vi tok var ganske så våt. Det var først når man kom ett godt stykke inn i skogen at den ble en skikkelig fin sti. Nede ved Trolltjernet så rastet vi ved en rød hytte før turen gikk opp til Taraldrudåsen som er høyest i Våler. Her sto det ett tårn man ikke bør prøve seg på, vi lot det være.
På returen tok vi av stien og gikk en kjapp tur bort til punktet som er høyest i Skiptvet. En liten tue midt i skogen.
Vi gikk denne turen for 14 dager siden, men da måtte vi snu pga svermer av hjortlusfluer. Nå hadde det vært noen kalde netter og vi så vel kun 10 stk på de 3 timene vi ruslet i skogen. Det må man nesten regne med her i Østfold...

Ungene lagde en båt ved Trolltjernet.