Midtfjell i Hardanger (18.10.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Midtfjell (1,255m) 18.10.2020 08:36

Etter en strålende stjernehimmel i natt var det nå ny dag med litt mer skyer! Skulle på konsert senere på kvelden på Østlandet, ble derfor tidlig start i dag.

Utsikt mot Andromeda-galaksen (litt til høyre øverst) og Pleiadene (nede til venstre for treet). Er litt usikker på resten.
Andromedagalaksen, 2,5 millioner lysår unna

Jogga innover Stokkseldalen med elva som underholding på fin sti. Ganske kul elv i grunn, mye svaberg! Hadde vært frost og deler av myrene var frossne, helt nydelig å bevege seg på! Jevn stigning opp til Dalsete, her ble stien noe brattere. Tok etterhvert av stien og fulgte terrenget oppover til jeg kom inn på en slags sti som førte opp til Disk. Her var det meste av høydemeter unnagjort og greit løpeterreng opp til toppen. Litt snø og glatt helt øverst. Nydelig utsikt ned til Eidfjorden og til Hardangerbrua. Fikk ikke helt følelsen av at den var over 1200-meter lenger nede, kanskje fordi den er såpass stor? Litt sjokolade på toppen før jeg returnerte samme vei, kom etterhvert inn på en litt tydligere sti ned fra Disk, klarte å følge denne nesten helt ned til stien som er markert på kartet. Gøy å løpe slakt nedover ned til bilen igjen. 2 timer og 15 min i bevegelse.