Olsskavlen, høyest i Voss og gamle Granvin + stjernehimmel (17.10.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Olsskavlen (1,576m) 17.10.2020
Visits of other PBEs Olavsbu (1,240m) 17.10.2020

Det hadde vært strålende vær i natt, skyfritt og stjerneklart. Det var det ikke lenger!
Kjørte Olavstølsvegen til topps og parkerte ute i "grøfta". Gikk akkurat greit med Touranen opp her, men hadde ikke gjort noe med en litt høyere bil!
Startet på sti og ble litt for komfortabel langs denne, endte med å gå for langt utifra tenkt veivalg. Ble derfor "bushing" en liten periode til tregrensa var nådd. Herifra rett opp i terrenget til Olavsbu. Rask titt inn her.
Videre inn i tåka og vinden, sur dag! Gikk på sporadiske varding og GPS. Fint å bruke vinden for å holde riktig kurs også! Traff på snøen og det ble et lite whiteout øyeblikk! Mot toppen var det mere snø og is og steinene var sporadisk glatte. Gikk greit uten fall i dag. Kort, kaldt og vindfullt toppopphold før retur. Havna litt ut i bratta på returen i nedstigninga til tenkt sti til oppveien, fikk et lite enkelt klyvepunkt og litt trasking i sleipe bratte mosesider her. Fin sti ned til bilen igjen.

Været ble selvfølgelig bedre utover kvelden og det ble på nytt en fantastisk stjernehimmel denne natten!

Olavsbu
Fikk et lite møte med sola
Utsikt mot Andromeda-galaksen (litt til høyre øverst) og Pleiadene (nede til venstre for treet). Er litt usikker på resten.