Middagsfjellet + Finnvikhøgda (18.10.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Like før kraftverksbygningen ved Urdfossen (18m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Elgåvasskammen Øst (341m) 18.10.2020
Middagsfjellet (290m) 18.10.2020

SYKKEL 14 KM
GANGE 7,2 KM
Kjørte fra Høylandet og FV17 inn på FV776 (Skrøyvdalsvegen) til Salsbruket. Jeg møtte ingen biler på den 42 kilometer lange strekningen. (På returen møtte jeg hele to biler) På Salsbruket kjørte jeg inn til høyre etter vei merket LI. Jeg fulgte denne veien langs Liavasselva i 4,8 km til en parkeringslomme som ligger 300 meter fra en kraftstasjonsbygning. Jeg syklet opp til denne bygningen ved Urdfossen. Til høyre her går det en vei som er stengt med bom, langs Mjøsundelva helt til Mjøsundvassdammen. Jeg passerte både Ungkarsstranda og Johannesglenna. Denne veien er sju kilometer lang. Fra dammen gikk jeg opp til fjellet som har fått navnet Elgåvasskammen øst i PB. Et bedre navn på dette fjellet er trigpunktnavnet Finnvikhøgda. Da det var 350 meter i luftlinje til toppen startet et uryddig terreng med skrenter og stup. Trigpunkt på toppen, men varden er plassert på et lavere punkt litt bortenfor. Returnerte til dammen og sykkelen, og syklet tilbake ca fire kilometer for å bestige Middagsfjellet. Her var det fint terreng helt til toppen. Etter å ha hatt sol hele dagen kom det inn en kortvarig snøbyge på turen opp. På toppen her er det også et trigpunkt, men høyeste punkt ligger 30 meter unna. Det ligger ei trimbok på varden som var pyntet med det norske flagget. Siste besøk i boka var i Juli. Tok en matpause ved ei lita tjønn før toppen. Returnerte samme vei tilbake ned til sykkelen. Det begynte å regne den siste biten ned til parkeringsplassen. Ved parkeringa var det en trimkasse og en kaffelars for koking av kaffe.
Statistikk:
Namsos 174/179
Nærøysund 44-45/102
Trøndelag 694-695/1560

Kaffelars på parkeringslommen, som hadde en trimboks og en sittebenk under et stort tre
Parkeringslommen ligger trehundre meter fra denne kraftverksbygningen
Den sju kilometer lange veien til Mjøsunddammen er stengt med bom.
Info om Mjøsundvatnet
Mjøsunddammen
Tørt under dammen
Toppsteinen på Finnvikhøgda med trigboltene synlig til høyre
God utsikt mot Mjøsundvatnet fra Finnvikhøgda
En varde på ryggen av Finnvikhøgda trehundre meter fra toppen
Høst og vinter hånd i hånd mot Middagsfjellet
En snøbyge nærmer seg
Ei lita tjønn ved Middagsfjellet. Snøbygen gikk fort over
Toppvarden på Middagsfjellet med det norske værbitte flagget