Telttur i Blefjell (16.10.2020)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Ascents Surløytenuten (1,097m) 16.10.2020 17:04
Bletoppen (1,342m) 17.10.2020 14:08
Bledalsrinden (1,306m) 17.10.2020 15:12

Gikk alene i retning Blefjell fredag ettermiddag. Likt som de siste turene mine, så prøver jeg å pakke så lett og lite som mulig, og klarte da å ha med klær, mat for fire dager (en ekstra som reserve), minikjøkken og alt til overnatting i 45 liters sekk. Værmeldinga var svært lovende, og jeg skulle linke opp med en vennegjeng på lørdag.

La meg i telt helt ytterst på vesle Surløynuten med episk 180 graders utsikt sydover. Utsikt ut av teltet kostet, da jeg måtte klatre opp et lite oppsteg av grad 2+ med 7 meters potensielt fall for å komme inn. Litt rastløs etter en kjeft bålkaffe, derfor ble kvelden brukt til buldring i mørket med hodelykt.

Møtte gjengen ved Grotbua lørdag formiddag, og vi sikta oss opp mot Bletoppen. Snøen lå allerede fra 1100 moh, og ved toppen var det full vinter med opp mot halvmetern. Planen var å sove på høyfjellet, men etter en kjapp titt på soveutstyret til folket, og spesielt jentene, var det tydelig at vi måtte ned i høyden. Vi trakk ned til Grotbua igjen, og slo leir ved tregrensa. Kvelden gikk med til å fyre opp sikkert 100 Kg med nydelig tørr ved som hang rundt hele campen.

Siste dag så tok vi en liten runde oppom Vesle Surløynuten for utsikten, før bilparkeringa ble siste stopp.