Husefjell i Lunde (17.10.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Husefjell (394m) 17.10.2020 17:14
Visits of other PBEs Husefjell p-plass (130m) 17.10.2020 15:57

Husefjell i Lunde

Endelig orket jeg ut på tur igjen. Denne toppen var neste på min liste og da er jeg halvferdig med Nometoppene.

Jeg kjørte til grustaket og parkerte der. Gikk så langs vegen til stistart. Det startet bratt oppover første delen. Så ble det stidele, rød eller blå løype. Jeg valgte blå. Stigningen fortsatte oppover til jeg kom inn på skorta som førte meg oppover lia. Fjellveggen på venstre side oppover.

Nesten oppe var var det nytt stivalg. Snarveg på 50 m, men det så ut som litt bratt, valgte jevn stigning i stedet.
Stien rundet og kom opp på en topp før toppen. Her var det sittebenk og fin utsikt over området. Første hjortelusflua var observert.

Stien var godt merket på svaene bortetter med varder og treklosser. Før toppområdet så var det stidele der den røde løypa kom opp. Her skulle jeg gå ned.

Noen hundre meter og så var jeg på toppen. Fin utsikt nordover til Lifjell. Bolt og kasse med bok. Sola var i ferd med å gå ned så greit å ikke bli for lenge. Tuslet ned igjen rød løype. Den var også helt fin. Et sted som var et litt høyt trinn, men her var det lagt ut tau. Fine sva å gå på. Følger en traktorveg et stykke før siste del av stien ned til vegen.