Åhomnuten (17.10.2020)

Ascents Åhomnuten (843m) 17.10.2020 11:35
Visits of other PBEs Veneli turområde bomveg (360m) 17.10.2020 12:31
Åhomnuten

Roholtfjellet var det opprinnelige målet for denne turen, men en noe sviktende helbred gjorde at jeg i stedet bestemte meg for å prøve meg på den noe mer unnselige nabotoppen Åhomnuten.
Jeg kjørte til Vrådal, og derfra gikk veien videre opp mot Venelifjellet. Målet var å kjøre inn mot Bergstøyl og så gå videre derfra, men jeg hadde oversett en bom på kartet, så jeg måtte parkere bilen i dert krysset hvor veien til Bergstøyl tar av fra veien til Venelifjell. Det medførte et par kilometer ekstra gåing hver vei.
Det var nå i alle fall lettgått på veien innover, selv om det var stigning hele veien. Ved Bergstøyl tok jeg av på en mindre skogsbilvei som jeg fulgte inn til østsiden av Åhomnuten. Derfra gikk det en rygg jeg kunne følge helt til topps.
Store deler av veien var det mye vegetasjon og ingen sti, så det ble vanskelig å holde seg orientert om hvor man var. Men innimellom kom jeg over et dårlig tråkk jeg kunne følge, til jeg mistet det igjen.
På ca. 750 meters høyde forandret vegetasjonen seg, dvs. Den ble mer eller mindre borte, og det ble lettere å se hvor veien ville gå videre. Jeg måtte forbi et par falske topper før jeg befant meg oppe på topp-platået. Det høyeste punktet befant seg helt vest, så jeg labbet over dit og gledet meg over den fine utsikten.
Rundt meg på alle kanter var det mange eksempler på de litt spesielle Telemarksfjellene, med sine blankskurte sider og topper. Rett i vest så jeg dagens opprinnelige turmål, Roholtfjellet. I nord var det utsikt mot Kviteseid. Østover så jeg Brokefjell, og sørover dominerte Hægefjell.
Returen til bilen gikk samme vei som jeg kom opp.
Det ble en tur på 9,2 kilometer og drøyt 2 timer.