Vakre Sunnavindsnipa og Litlehornet fra Riksemdalen (16.10.2020)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Riksemdalen (480m)
Endpoint Riksemdalen (480m)
Ascents Synnavindsnipa N (1,252m) 16.10.2020 14:22
Litlehornet (1,198m) 16.10.2020 16:31
Keipen (1,126m) 16.10.2020 17:49
Sunnavindsnipa (1,367m) 16.10.2020 17:49

Sunnavindsnipa i Sykkylven har jeg hatt høyt på ønskelista helt tilbake til 2005 da jeg først møtte Ove og han kunne fortelle meg om denne toppen med det vakre navnet da vi hadde vår debuttelttur til Trandal. Derfor var det stor stas å ha med Gustav og Linda som var litt medvirkende til at jeg i det hele tatt kom i lag med denne karen fra Lotsberg:-)

Jeg hadde kontaktet en gammel kjenning fra mine dager i Widerøe. Han er også sauebonde og grunneier i Riksemdalen. Vi fikk derfor mulighet til å få kjørt oppover den bomstengte veien - helt fantastisk flott, noe som sparte oss for en mils gange på vei tur/retur. VI kjørte ikke helt til veis ende, men parkerte der det var en fin oppgang opp mot Tverrfjellet.

Da vi var kommet et like stykke oppover så vi at det kom et turfølge fra Megardsdalen. Vi fortsatte oppover mot den nordlige fortoppen der vi tok en kjapp matpause. Herfra og videre var det, etter frostnetter og rim, meget isete og guffent glatt. vi hadde heldigvis med oss brodder, og uten dem, tror jeg neppe vi hadde fortsatt. Det var veldig greit å ha dem videre den isete sida ned i skaret og første biten oppover i skyggesida mot Sunnavindsnipa.

Sunnavindsnipa har en formiddabel utsikt i alle retninger. For et fantastisk område dette er!. Vi vurderte lenge på toppen om vi skulle fortsette sørover og ta den ruta ned mot Storevatnet. På toppen fikk vi etterhvert selskap av en kar fra Godøya som kom vandrende alene. Etterpå kom også turfølget på 3, som vi tidligere hadde sett komme bak oss. Fikk en hyggelig samtale med karen fra Godøya før vi startet på returen. Etter litt vurdering, kom vi frem til at den ruta vi hadde peilet oss inn på fra skaret mellom fortoppen og hovedtoppen kanskje ville være den raskeste, derfor valgte vi den.

Det ble derfor en forsiktig retur på det isete underlaget til vi ankom skaret og derfra var det meget greit tereng nedover til vi kunne starte på de enkle høydemeterne opp inntaket av kraftstasjonen ved Storevatnet. Her var det så utrolig flott at vi allerede har planlagt felles teltur litt frem i tid med store og små:-)

Heretter var det enkel oppgang mot Keipen og en greit oppgang videre mot Litlehornet. Vi kunne sikkert ha klyvret ennå mere oppe på selve ryggen enn det vi gjorde, men det var tidvis glatt underlag, så vi valgte tryggeste oppgang. Vi kunne fremdeles nyte den varmende sola og tok oss god tid også her før vi startet på returen hvor vi fulgte hovedrenna fra toppen et godt stykke før vi skrådde litt mer nordover og kom innpå ruta vår opp mot Keipen. Herfra var det luffing nedover igjen til bilen.

Vi var alle tre strålende fornøyd med dagens runde. Gustav og jeg tok farvel med Linda nede ved bommen og etter et stopp innom bunnpris på Straumgjerde, kjørte vi hjemover mot Nordfjord.

Det viste seg å være fartskontroll like før 80 sona etter Grodås og det ble en litt bitter avslutning på slik en fin dag.... Den svei skikkelig, men turen inngår som en av de flotteste i høst uansett!

start fra Riksemdalen
Fremdeles litt skodde oppe i høyden, men den er i ferd med å lette
oppover mot Tverrfjellet og nordryggen mot Sunnavindsnipa
mot Hundatinden
Utsikt mot Hjørundfjorden og Festøya
Fra den nordlige fortoppen mot Sunnavindsnipa
Sunnavindsnipa og det nordlige skaret
Forsiktig mot toppen i den glatte nordsida fra skaret
Sunnavindsnipa
Gustav på toppen
Linda på toppen
Utsikt sørover mot Stokkfondtindane, Seljeneshornet og Nesstaven
"sunshinegirls" på toppen av Sunnavindsnipa
Retur via nordryggen fra Sunnavindsnipa
På vei ned i skaret mellom Sunnavindsnipa og den nordlige fortoppen. Veldig grei nedgang
Forsiktig mot toppen i den glatte nordsida fra skaret
Skaret og ruta vi gikk ned
tilbakeblikk på Sunnavindsnipa fra Storevatnet
Litlehornet mot Trollkyrkja
Nordre Blåbretinden
Minnesbauta over en lokal kar som omkom i Riksemdalen i september 1986
Godt fornøyde tilbake ved bilen - fantastisk flott rundtur i strålende oktoberforhold!