Topptur i Hemsedal til Veslehorn og Storehorn (16.10.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Hornslie p (1,055m)
Endpoint Hornslie p (1,055m)
Ascents Veslehorn - pinakkel i sør (1,278m) 16.10.2020 12:43
Veslehorn (1,300m) 16.10.2020 13:12
Storehorn (1,482m) 16.10.2020 14:33
Slettefjell i Hemsedal (1,342m) 16.10.2020 16:08
Visits of other PBEs Hornslie p-plass (1,055m) 16.10.2020 11:53

Det var meldt toppturvær på fredag, og Venke var klar for tur. Vi møttes på Robru, og kjørte to biler oppover mot Hemsedal. Til venstre mot Thorsetstølen, og kjøre bomveien (kortautomat) opp først til Thorsetstølen med den ene bilen og deretter til Hornslie parkeringen. Herfra var det rett opp et par hundre høydemetre før vi var oppe på platået.

Været var virkelig strålende, sol og blå himmel og ikke minst helt vindstille. Dvs t-skjorte mesteparten av turen, noe som ikke akkurat er vanlig kost midt i oktober.

Venkes familie har hytte på Thorsetstølen, så hun er lommekjent i området. Oppe ved Horntjerne ble det litt fotografering. Så tok vi sikte på Kjerringkjeften i sør på Veslehorn som man bør få med seg. Morsom klyving, og et veldig kult stupbratt skar på østsiden inni kjeften. Peakbook appen hadde innkassert en bestigning av "Veslehorn pinakkel i sør" allerede da vi var i skaret. Da måtte jeg jo se det an, og så at det var helt overkommelig klyving opp på pinakkelen. Som sagt så gjort, artig klyving og kul topp på pinakkelen.

Deretter var det fin sti langs veststupene og klyving opp til topplatået på Veslehorn. Flott utsikt her oppe. Etter lunsj og kaffepause gikk vi videre sti rett mot Storehorn. I skyggepartiene var det ispartier, så vi lurte på hvordan det skulle gå med turen til toppen av Storehorn som lå i full skygge på østsiden. Den første renna var tørr og fin, men så ble det hålke i stien, og vi listet oss oppover langs kanten. Heldigvis gikk det helt fint når vi tok tiden til hjelp. Endel snø oppover siste biten og på toppartiet.

Fabelaktig utsikt på toppen, og Veslehorn så plutselig bitteliten ut. Artig å se utover "våre" fjell Grytingen og Såta som i hytteutsikten sees fra motsatt side.

På tilbaketuren gikk vi over Slettefjell og hadde en lang hyggelig pause i ettermiddagssola over Grytingen. Så avsluttet vi med en behagelig etappe ned til Siresletta og Thorsetstølen.

Takk for en super tur, Venke.