Bakkestølnøse - Hemsedal (16.10.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Viljugreinstølen Sør p-lomme (946m)
Endpoint Viljugreinstølen Sør p-lomme (946m)
Ascents Bakkestølnøse Sør (1,337m) 16.10.2020 14:59
Bakkestølnøse (1,363m) 16.10.2020 15:21
Visits of other PBEs Viljugreinstølen Sør p-lomme (946m) 16.10.2020 13:57

Til tur nummer to denne dagen var det ikke lange kjøreturen. Fra parkeringen ved Slettane kjørte jeg nå litt sørover på riksvei 52 og svingte av på en stor parkeringslomme like sør for Viljugreinstølen. Det var en tilsvarende lomme kun 250 meter før denne, dvs lengre nordvest, men der sto det en trailer da jeg passerte. Jeg hadde også vurdert å kjøre Kongevegen, som ligger litt høyere i terrenget, men den virket litt halvdårlig. Det ville uansett ikke koste meg så mye ekstra å starte fra riksvei 52. Kun 3-400 meter ekstra å gå én vei...

Oppover lia mot Bakkestølnøse sett fra like ved riksvei 52.

Det var både myr, småkratt, og bjørkeskog mellom riksvei 52 og Kongevegen. Oppe ved Viljugreinstølen fant jeg en liten sti som jeg fulgte videre oppover lia hvor bjørkeskogen var temmelig spredt og åpen. Stien ble noen ganger nesten borte, og ble etter hvert generelt mindre synlig jo høyere jeg kom. Til slutt ble det mindre kratt og mer lettgått, så da spilte det liten rolle om stien forsvant helt.

Etter den første turen var jeg tung i beina, så det gikk sakte oppover den forholdsvis slake motbakken. Men snart dukket begge toppene på Bakkestølnøse opp, og jeg fikk litt ekstra energi:

Bakkestølnøse (1363) til venstre, med sørtoppen (1337) til høyre.

Jeg ruslet først opp på sørtoppen, og deretter bort til hovedtoppen på Bakkestølnøse.

Jeg står på Bakkestølnøse Sør (1337) og ser over mot hovedtoppen på Bakkestølnøse (1363), som er litt lengre bak og til høyre.

På Bakkestølnøse (1363) var været like fantastisk, og sola varmet fremdeles litt. Fra denne toppen likte jeg spesielt godt utsikten mot sørøst, med Storeskardvatnet og diverse støler nede i dalen, omkranset av fjell hvor de høyeste hadde et dryss av nysnø.

På toppen av Bakkestølnøse (1363), med utsikt mot øst/sørøst. Vannet nede i dalen til høyre er Storeskardvatnet.
Utsikt mot sør fra Bakkestølnøse (1363). Noe lengre bak og litt til venstre for midten, er sørtoppen (1337). Det store fjellet oppe til høyre er Storebottskarvet (1719).

Etter en liten pause på toppen av Bakkestølnøse (1363), ruslet jeg ned mot vest og fant etter hvert igjen den vesle stien jeg hadde fulgt under oppstigningen. Deretter samme rute tilbake til bilen som var parkert ved riksvei 52.

Jeg kjørte så enda lengre ned i Hemsedal for å gå dagens siste tur, som skulle bli Hallenuten (843). En enkel og kort avslutning på en aldeles nydelig oktoberdag...