Heksfjellene på en fin høstdag (15.10.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Heksfjell (1,221m) 15.10.2020 13:54
Heksfjell Midttoppen (1,150m) 15.10.2020 14:32
Heksfjell Østtoppen (1,170m) 15.10.2020 14:59
Heksfjellvarden (1,164m) 15.10.2020 15:03
Heksfjell Sørtoppen (1,155m) 15.10.2020 15:51
Liv på toppen av Heksfjell

Da var vi klar for enda en tur denne uken Været var fint og vi var klar for en høyfjellstopp eller flere. Litt sent hjemmefra i dag pga. forskjellige ting. Sist vi kjørte Slåkjavegen satset vi på å betale med SMS, men der fikk vi store problemer, så denne gangen stoppet vi på Shell i Sauland får å kjøpe polett. Men husk en ting, dere må betale KONTANT, de tar ikke kort dersom du ikke samtidig kjøper noe på stasjonen. Hvem har kontanter i disse koronatider. Endte opp med en svindyr sjokolade i tillegg til den berømte poletten. Da vi kjørte oppovet til bommen så vi 3 rådyr som stod på et jorde og en stor røy lettet foran bilen på vei opp.
Passeringen gikk fint, bommen gikk opp og vi kjørte opp til parkeringen i svingen på toppen av hyttefeltet i Ostenatten. Vi hadde en lav bil i dag og kom så vidt opp den ødelagte veien, men så vidt, er jo nok. Gikk traktorveien/ATV-veien opp forbi hytten og fulgte denne veien til den gikk over i sti. Fulgte så stien og tok til høyre i et stidele, over noen myrer og opp til det idylliske Homtjønn. Liten drikkepause her før vi fulgte stien videre oppover. Ved en stor stein oppe på "flatene" mistet vi stien. Men fulgte diverse tråkk videre til toppen.
Så vidt vi kom oss opp til parkeringen i svingen. Veien var ødelagt
Vannpåfylling ved utløpet av Homtjønn
Liv ved Homtjønn
Ved denne steinen mistet vi stien
Utsikt over Homtjønn fra oppe i lia

Fant oss en lun plass og koset oss litt med niste. Inntil nå hadde vi bare gått litt i snø, men ned på nordsiden av toppen lå snøen noen steder knehøy og jeg som ikke liker snø i skoene, fikk masse snø i dem nedover her. (Hadde glemt, ikke tenkt på gamasjer før nå). Kom oss ned i sadelen og gikk opp på Midttoppen uten å tråkke i snø. Foto her og så videre bortover på sti og opp på nordsiden av Østtoppen (litt bratt fra vestsiden og gadd ikke klyve i dag), foto her også før vi ruslet bort på Heksfjellvardetoppen. Litt vind nå, så fant en litt lunere plass og spiste resten av nisten vår før vi gikk ned for så å gå opp til Heksfjell sørtoppen. Pause her også før vi gikk mot den stien vi hadde fulgt opp og fulgte denne ned igjen til bilen. I løpet av hele turen så vi store flokker med fugl, inkl. masse ryper. Det står et par grønne stifter igjen på kartet, de tar vi med glede en annen gang. Liker området veldig godt.

Utsikt tilbake til hovedtoppen fra Midttoppen
Gikk ned i snøen på nordsiden på vei til Midttoppen