Bjørnafjorden (Fusa): Håvikamulen (sykkel 7,4 gikk 2,8) (15.10.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Haugaelva Småkraftverk P-plass (14m)
Endpoint Haugaelva Småkraftverk P-plass (14m)
Ascents Håvikamulen (489m) 15.10.2020 15:07
Etter at turen til Haugafjellet var unnagjort fortsatte jeg å sykle mot Ljotå, Veien var stengt med bom rett etter siste hus på Haugen. Grusvei videre, først bratt opp over en fjellknaus på 140 høydemeter for så bratt ned til gården Ljotå. Derfra på ny anleggsvei innover Ljotådalen til inntaksdammen til nye Ljotå Kraftverk som startet opp i 2019. Veien var bratt med stedvis dårlig gruset, måtte av sykkelen et par ganger. Syklet litt for langt og returnerte til rett ovenfor inntaksdammen der jeg tok opp lien retning toppen. Terrenget oppover var tungt å gå, jeg fant ikke noe sti men noe tråkk mest på tverre som hjorten har laget. Måtte nesten helt opp før det ble fastere og bedre underlag. Åpent med fin utsikt på toppen som var markert med en mindre varde.
Haugaelva Småkraftverk P-plass ble startsted siden jeg hadde med sykkel.
Gården Ljotå
Anleggsveien innover Ljotådalen
Ljotådalen sett nedover
Inntaksdammen, tok opp lien der bildet ble tatt fra.