Bjørnafjorden (Fusa): Haugafjellet (sykkel 3,6, gikk 4,2) (15.10.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Haugafjellet (541m) 15.10.2020 12:01
Visits of other PBEs Haugaelva Småkraftverk P-plass (14m) 15.10.2020 10:35

Turen til Haugafjellet fra Sævareid ble en blanding av sykkel og gåtur. Parkerte først nede ved butikken og kom der i prat med en lokalkjent person. Jeg fortalte at jeg skulle til Haugafjellet og hadde planer om å sykle innover Sævareidsdalen. Han mente at det var for bratt og anbefalte å gå hele veien. Sa også at det var fint å parkere ved kraftstasjonen der det er en stor parkeringsplass. Jeg kjørte da inn en liten grusvei som går langs med elven til kraftstasjonen og parkerte der. Skal jeg høre på lokalkjent person å gå innover dalen eller skal jeg prøve med sykkel. Jeg tok sjansen valgte el. sykkel men etter første svingen klarte jeg ikke mer, det ble for bratt og steinete. Fortsatte med å skubbe sykkelen opp første kneiken, kort stykke. Derfra syklet jeg til litt ovenfor inntaksdammen. Viste 1,8 km. med sykling og 210 høydemeter.

Forsøget Haugaelva Småkraftverk
Ok å sykle innover dalen etter å ha passert første kneiken.

Lite stykke å gå så var jeg oppe ved Langedalsvatnet, derfra sydover på ryggen hele veien. Svak sti som var merket med småsteiner der det var mye berg. På toppen er det fin utsikt alle veier. Terrenget rundt er ganske kupert med mange steile sva, så her bør man ha kontroll over hvor man går.

Langedalsvatnet
Stemmefjellet, ett nabofjell
Oppe på første del av ryggen
Haugafjellet med utsikt mot Bjørnafjorden og Tysnes

Hadde fortsatt mye igjen av dagen og lot bilen stå og syklet mot Håvikamulen, se egen turrapport.