Hyttetufter rundt Storediket (15.10.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Starefossveien (170m)
Endpoint Samme (170m)
Balaklava (ruin) (408m) 15.10.2020 15:15
Urdalstua (ruin) (399m) 15.10.2020 15:20
Brushytten (412m) 15.10.2020 16:15

Godværet i Bergen bare fortsetter. I dag ble det en tur rundt Storediket for å besøke noen av de gamle hyttetuftene på listen Hytter i Bergensernes Fjellverden II. Vi parkerte i Starefossveien og fulgte den vanlige ruten opp på Knatten og videre langs Søndre Kamvei til Fløyen og Skomakerdiket. Like før Brushytten passerte vi Røde Kors Buen (tuft) og Nødkjelke ved Brushytten, sistnevnte en av 10 nødkjelker med eget Byfjell-nummer som nylig er lagt inn på listen Hytter og objekter i Byfjellene av Harald. Fortsatte nordover mot dagens første mål Blåvang. Det går god sti helt til nordenden av Storediket. Herfra er det sti gjennom en steinrøys og videre bratt oppover i granskogen til terrenget flater ut på ca 440 moh. Godt skjult bak en klynge med grantrær ligger murene etter hytten Blåvang.

Ruinene etter Blåvang er skjult bak dette granholtet
Fortsatt tydelige murer og bygningsrester etter Blåvang.

Blåvang (ruin) ligger i den såkalte Formannskapsbakken og er omtalt på side 74-75 i Bergensernes Fjellverden II (BF II). Hytten ble bygget omkring 1906. Materialene ble båret opp via Skredderdalen og opp lien fra Storediket, som da ble kalt Molbakken. Hytten var i privat eie, men ble etterhvert mindre brukt og fremsto som en ruin allerede i 1986.

Vi fortsatte oppover til Rundemannsveien på mindre tydelig sti. Etter en snartur nedom Lundekvam (tuft) fortsatte vi langs den vanlige traséen for 7-fjellsturen mot Storevatnet øst for Sandviksfjellet. Oppe på høyden ved Torodd forlot vi stien og gikk mot Tyely. Det eneste som viser igjen etter denne hytten som lå nede i en fjellkløft er den firkantete muren der denne vesle hytten må ha stått.

Flaten der Tyeli (Ty i ly) må ha stått
Utsikt bratt nedover mot veien og Storevatnet øst for Sandviksfjellet

Tyely er omtalt på side 45-47 og bilder på side 53 i BF II. Det vites ikke når den ble bygget eller ble revet , men det var bare steinrester igjen på stedet i 1985. Heller og steinblokker fra hytten ble antagelig brukt i nabohytten Torodd.
Tilbake på stien fulgte vi denne sørover mot Ravnehaugen og tuftene etter de tre hyttene som lå i nærheten av Utsikten, Ravnehaugen og Breidablikk.

Utsikten - Byfjellene 62

Vi besøkte Utsikten, Ravnehaugen og Breidablikk 17. januar 2019, men var da ikke tilstrekkelig oppmerksom på de gamle ruinene.
Ruinene etter Ly ligger i meget nær relasjon til de to nevnte hyttene. Stedet ligger helt ute på vestsiden av stupet ned mot dalen og veien. Dette må ha vært et nydelig hytteanlegg med store oppmuringer som fortsatt står mot sør og vest. Feste for flaggstang finnes der og. Hytten Ly er omtalt på side 52 i BF II. Den ble bygget i 1903 og brant ned i 1969. Det har vært flere private eiere opp gjennom årene, blant disse sannsynligvis også slektninger av familien Rasmussen som nå eier Breidablikk.

Den nydelige hytten Breidablikk like ved stedet der Ty lå
Her lå hytten Ly
De flotte murene består der Ly engang sto. Breidablikk i bakgrunnen

Vi kom i snakk med en av eierne av Breidablikk som viste oss stien ned bratten på sørsiden av hytten. Like til venstre for denne stien nede i et lite dalsøkk kom vi til ruinene etter Balaklava.

Grunnmur og ruiner etter hytten Balaklava
Astrid ved de godt bevarte murene etter Balaklava

Balaklava er såvidt nevnt på side 47 og 54 (bilde av grunnmur) i BF II. Det vites ikke noe mer om når og av hvem hytten ble bygget, men allerede i 1988 var det bare ruiner igjen.

Like nedenfor Balaklava på venstre side av stien ligger murene og bygningsrestene etter Urdalstua.

Restene etter Urdalstua sett fra stien
Overgodde murer og terrasser samt bygningsrester etter Urdalstua

Urdalstua ble bygget i 1902 og er omtalt i BF II side 51 i tekst og med fine bilder. Den var bygget i en slags sveitserstil med utsmykninger. Opp gjennom årene hadde den flere eiere, blant annet familien Rasmussen som også eide Breidablikk. Hytten forfalt etterhvert gradvis, og sto i 1988 til nedfalls. Vi fulgte den gode stien videre nedover til trappetrinnene ned det bratteste partiet og returnerte så slik GPS-sporet viser.

Flott tillagde steintrapper på stien opp til Ravnehaugen

B'en

Written by Syvfjell 05.11.2023 01:54

Ser du den påmalte B'en på steinen midt på ditt siste bilde i trappene?