Butjønnatten i Nore og Uvdal (09.10.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Butjønnatten (1,192m) 09.10.2020
Hyttetur med gode kollegaer og venner. Den første dagen var det bare Jon og jeg som var på plass, og yr.no lovte godvær. Etter frokost tok vi turen fra Myking mot Tunhovdsjøen. Like etter at vi hadde passert innkjøringen mot Langedrag kom vi til en bomvei som vi hadde siktet oss inn på. Bommen var stengt, men det sto at vi kunne ringe et telefonnummer for å få den åpnet. Heldigvis fikk vi slippe gjennom og kunne kjøre opp til en liten p-plass sør for Hjaserud. Natten før hadde det vært ganske ruskete vær, og nedbøren hadde kommet som snø oppe i høyden. Fra der hvor vi parkerte hadde snøen lagt seg på bakken, og hele turen opp til Butjønnatten gikk dermed på nysnø :) Utrolig vakkert! Det var litt vanskelig enkelte steder å skille mellom sti og bekkefar, men vi kom oss da opp uten å bli gjennomvåte. Vi tok en rast på nordsiden av Søletjønne før vi fortsatte til toppen. Merket sti helt til topps. God utsikt, og både Hallingskarvet, Hardangerjøkulen, Hallingnatten og Gaustatoppen var topper som ble blinket ut. Samme vei tilbake, takk for turen Jon.
Bløt sti opp fra parkeringen nedenfor Hjaserud
Utrolig flott med nysnø. Tunhovdsjøen i bakgrunnen
Dagens mål kommer til syne, bak til høyre i bildet
Butjønnatten med Sølevann i forgrunnen. Stien følger rundt vannet på venstre side og så opp ryggen
Godt at det var bru her!
Jon på vei opp siste stigningen mot toppen
Staselig varde og turbok-kasse på toppen av Butjønnatten.

Bommen

Written by ovega 02.11.2020 11:40

Å komme igjennom bommen slike dere gjorde, er det tilgjengelig for alle

Sv: Bommen

Written by ØyvindBergkvam 02.11.2020 12:08

Det var i allefall vellykket for vår del, vi ringte og fortalte vårt ærend og da ble vi sluppet inn med en gang :-) Tror meningen er at de vil ha litt kontroll på hvem som kjører inn i området.