Taskedaltraversen (10.10.2020)

Written by paloskar (Pål Oskar Engen)

Start point Tuten p-plass (480m)
Endpoint Tuten p-plass (480m)
Characteristic Jogging
Ascents Brekkehornet (1,525m) 10.10.2020
Grønfonnfjellet (1,509m) 10.10.2020
Taskedalshornet (1,406m) 10.10.2020
Taskedalstinden (1,609m) 10.10.2020
Visits of other PBEs Tuten p-plass (480m) 10.10.2020
Ruten på Strava. Tiden lyger.

En klar høstdag i oktober tok jeg turen rundt Taskedaltraversen (som jeg kaller den) fra hytta på Bøstølen. Dette er ikke en vanlig tur for hyttefolket, men jeg fikk inspirasjon av noen som hadde gått samme ruten, men motsatt veg, her på Peakbook. Greit å vite at turen var mulig å gjennomføre. Men jeg gikk den alene, så det var spennende nok likevel. Natta hadde lagt igjen nysnø på toppene. Jeg kan tenke meg at den friske høstlufta holdt rundt 5-10 grader.

Jeg fulgte traktorvegen fra Tuten P-plass i retning Sjøbolet. Helt greit å gå oppover Strupen selv om det ikke er sti overalt. Ble våt på beina, men det gikk fint.

På traktorvegen i retning Sjøbolet.
Ta av ved dette skiltet mot Strupen. Stien er merket i starten. Etterhvert går den litt i oppløsning.
Fra Strupen, ser ned mot Gamlestølsfjellet (venstre) og Sjøboltinden (høyre)
I skråningen på veg opp til Grønfonnfjellet. Bildet viser en mulig rute på nordsiden av Kyrfonntinden hvis man skal gå til Sjøboltinden (venstre i bildet)

På vei opp til Grønfonnfjellet var det veldig bratt. Se opp for løse steiner som kan skli på våt mose eller lyng.

Hele traversen
Jeg ville se hvor langt jeg klarte å gå nordover langs ryggen fra Grønfonnfjellet i retning Bøstølen. Det ble fort smalt og det er helt klart for utsatt å gå denne eggen uten sikringsutstyr.
Grønfonnfjellet sett fra sadelpunkt ved Brekkehornet.

Helt greit å gå ned 300 høydemeter fra Grønfonnfjellet. Opp igjen til Brekkehornet var det også veldig greit å gå.

Her må det ha vært et slags rovdyr. Noen som vet hvilke spor dette er?
Utsikt fra Brekkehornet i sørvestlig retning. Høgstølen (1739) ca midt i bildet.
Her ser man ned ryggen fra Brekkehornet. Veldig bratt og mye løse steiner.
Utsikt hele vegen fra Valldal i venstre kant til Bøstølen i høyre kant.
Ryggen ned fra Brekkehornet.
Taskedalstinden. Her valgte jeg å gå slakt på skrå oppover til venstre for å nå den markerte ryggen fra Valldalssetra.
Skaret fra toppen av Taskedalstinden. Turens mest utsatte klyving her. Gikk 50 meter ned en renne fra toppen, på vestsiden av eggen.
Skaret til Taskedalstinden sett fra motsatt side siden.
Hele traversen sett fra Taskedalshornet.
Taskedalen i fine høstfarger.
Møtte mor og far ved hytta i Taskedalen på vei ned. I bakgrunnen slår den oransje kveldsola over Nonstind og Middagstind.