Rennevassvarden og diverse andre topper i området (12.10.2020)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Rennevassnutan (1,062m) 12.10.2020 14:50
Visits of other PBEs Rennevassvegen låst bom (842m) 12.10.2020 16:16
Rennevassvegen p-lomme (840m) 12.10.2020 16:16

Fin dag, litt tid og ønske om en lang fjelltur med følelse av litt "fjell". Kjørte fra Skien via Seljord og gjennom Mælatunellen. Rett etter denne tok vi av i retning Nutheim noen meter før vi kjørte opp Opsalvegen. Veivesnet hadde lagt ut sand i veien denne dagen og det var humpete å kjøre. Ved enden av veien traff vi veiskrapen, og på vei ned var veien fin å kjøre. Ved enden av veien traff vi også betalingsbommen. Jeg gikk på youpark og betalte i ettertid, kr 80,- og kjørte videre og tok Toppeveien og så Rennevassveien til bommen. Litt humpete etter du passerer de siste hyttene, men går greit å kjøre opp. Bommen stod oppe, men som vanlig kjørte vi ikke inn, da vi kom tilbake var den stengt.
Gikk oppover veien i det fine været og tok stien til høyre der det er et lite blått band i et tre. Lettgått sti opp på toppen av Rennevassvarden. Litt frosset på her og der i denne nordhellingen, men lite frost ellers på turen. Stor varde her, men det er ikke høyeste punkt, den ligger ved en liten varde litt lengre fremme. Gikk så ned lien etter den lille varden og opp på Rennevassvarden SØ. Litt mat her før vi ruslet videre til toppen SØ for Rennevatnet.
Fulgte noen dyretråkk her og der ned til elven/bekken som kommer fra Rennevatnet. Var heldige å kunne hoppe over ved hjelp av en stein i bekken. En del vann i bekken. Steinen var heldigvis ikke glatt, så vi kom oss trygt over.
Krabbet oss så oppover til toppen Øst for Rennevatnet. Her er ikke toppen plassert på kartet på høyeste punkt. Liten pause her før vi gikk videre i retning Rennevassnutan. Her var det noen dyretråkk, men de gikk i vått terreng, så vi gikk parallelt med dem, men utenfor myrene.
På toppen av Rennvassnutan øst var det også flott utsikt. Kristen reiste opp pinnen i varden her, men den detter nok snart ned igjen. Gikk videre til Rennvassnutan og koset oss med niste her. Fant en lun plass og nøt utsikten. Diskuterte om vi skulle ta med oss Ruvlenuten, men lot den ligge i dag. Gikk ned lien på høyre side og fulgte en sti vi fant der videre over neste topp og nedover. Mistet den nede i lien, men lett å gå. Stien gikk over et skikkelig vått parti nede ved bekken, der gikk vi ikke ned, men krysset litt lengre opp og ruslet bort til stølen.
Herifra fulgte vi ATV løypen som gikk oppe i terrenget ned til veien. Litt vått og skittent her, men sikkert ikke bedre nede på den andre stien lengre nede ved vannet? Trasket ned igjen grusveien.
Dette området likte vi veldig godt. Småtopper og litt opp og ned mellom myr, men åpent og fint og med mange småvann rundt omkring.

Fin utsikt fra parkeringen ved bommen
p-lomme ved bommen
Rennvassvarden
Utsikt fra varden
Rennvassvarden Sør-øst
Kristen nyter vaffel på toppen sør-øst for Rennevatnet
Utsikt over Rennevatnet
Toppen av øst for Rennevatnet
Varden på Rennvassnutan
Vi gikk ned mot dette vannet
Topp øst for Rennvasstølen og utsikt over Breivatn i det fjerne
Ved stølen og med tilbakeblikk mot Rennvassvarden