Høsttur til Urdevassfjellet (12.10.2020)  4

Characteristic Walk
Ascents Urdevassfjellet (959m) 12.10.2020 13:09
Urdevassfjellet Vest (955m) 12.10.2020 13:36

Kjørte opp Tossevikseterveien, bompenger kr. 60 (kort/kontant). Parkerte på den store parkeringsplassen ved Tosseviksetra.
Gikk hytteveiene vestover og nordover, blåmerket, til enden av veien. Sti videre med ny bro over den brede bekken i myra. Herfra er det gulmerket sti oppover i retning Damtjern. Tok en sti oppover som gikk nord for den gule stien. Den stien var brei og grei å gå på. Rett før Damtjern kom vi inn på den gule stien igjen som vi fulgte frem til Damtjern.

Idyllisk ved Damtjern

Gikk den gulmerka stien videre vestover og etter hvert sydvestover forbi Stjernetjern, Søndre Flåtjern og Svarttjern.

Stjernetjern
Fin utsikt mot Urdevassfjellet fra Svarttjern

Fra Svarttjern dreide stien sydover. Kom ned på ei stor myr med løypekryss mot Holmetjern. Stien videre mot syd og Nordre Urdevatnet gikk på venstrekanten av myra og var veldig utydelig. Skimtet litt gammel gulmaling på noen furulegger i traseen, men det var greit å gå her. Etter ca. 600 meter fra løypekrysset, gikk vi ei myr vestover til vi kom til nordenden av Nordre Urdevatnet.

Fra nordenden av Nordre Urdevatnet. Vi ser i retningen vi gikk opp på Urdevassfjellet

Gikk sydvestover fra nordenden av Nordre Urdevatnet og oppover lia mot Urdevassfjellet. Fant en fin trase og kom raskt opp i et åpent terreng med en del svaberg som vi gikk opp til en høyde på ca. 945 meter sydøst for hovedtoppen.

Bildet tatt mot toppen av Urdevassfjell fra en liten høyde (945) sydøst for toppen

Herfra fint fjellterreng opp til toppen. Her oppe var det flott utsikt. Bukollen, Storrustefjell, Jøranfisen og Svarttjernskollen i nord, Norefjell i vest, Ringerikes skoger i sør og Høgfjell i sørøst.

Fra varden på Urdevassfjell, mot nord.
Snø på Norefjell
Høgfjell fra Urdevassfjell
Varden og Peakbook-vandreren. På høyden bak til høyre sees varden på Urdevassfjellet Vest

For å holde noenlunde høyde bort til Urdevassfjellet Vest gikk vi nordover litt før vi dreide mot vest. Derfor ble det lett og fint terreng å gå i bort til neste Peakbook-topp. Småkupert og veldig mye småtjern oppe på Urdevassfjellet.

Urdevassfjellet Vest har trig.punktet, varde og navneskilt
På Urdevassfjellet Vest
Fra Urdevassfjellet Vest er det fin utsikt mot Bukollen, Storrustefjell, Vidalen, Sandvatnet og Sandvasskollen

Gikk en nordligere trase ned igjen fra Urdevassfjellet til Nordre Urdevatnet. Herfra stort sett samme rute tilbake til Tosseviksetra, med unntak at vi gikk gulmerket sti helt ned fra Damtjern. Vi mener det er hip som hap hvilken sti som velges opp til Damtjern, gul løype eller den stien vi gikk opp.
Nina var med på denne flotte høstdagen i Vikerfjella. Vindstille, sol og noen få varmegrader.
Men det er tungt å gå i Vikerfjella. Etter siste tids regn var myrene og terrenget svært bløtt og tungt å gå i. Etter fem og en halv time på tur, var det godt å sette seg i bilen og kjøre hjem til middag.