Kyrfjell - Ertekollen - Brillene - Seteråsen (12.10.2020)

Written by Kjetil_3030 (Kjetil Kjæreng)

Ascents Brillene (589m) 12.10.2020
Ertekollen (507m) 12.10.2020
Kyrfjell (595m) 12.10.2020
Seteråsen (597m) 12.10.2020

Jeg parkerte ved Dammyr P lomme etter å ha betalt 60 kroner i bompenger på Sirikjerkeveien. (PBE mangler, kan noen legge inn dette?) Kunne ha gått fra MIF hytta (PBE mangler) for å få en lengre tur. Men da jeg har gått den biten før og det var litt sent på dagen så valgte jeg ikke dette for å få en litt kortere tur.

Første mål for turen var Kyrfjell, så jeg startet på en lyseblå merket løype forbi setra.
Videre fulgte jeg en mørkeblå og burgunder merket løype opp til Kyrfjell ett stykke. Gikk nok den burgundermerket løypa lenger enn jeg trengte. Mulig jeg skulle ha fulgt en mørkeblå. Måtte derfor over ei myr å gå noe tilbake for å nå toppen. Gikk noen hundre meterlenger ned for å få den beste utsikten over Drammen. Siden jeg hadde spor tracker på telefonen kunne jeg nå prøve å utenom stien tilbake mot Dammyr. Traff så på stien som jeg hadde gått på oppturen.
Tilbake til bilen valgte jeg å gå videre til Ertekollen. Gikk videre i retning MIF hytta og fulgte skilt til Ertekollen. Som var de to primærmålene ved turen. Her var det også veldig flott utsikt.
Neste mål var Brillene. Gikk på GPS gjennom skogen og traff på ei løype med noen sorte og gule merkebånd opp til Brillene som jeg fulgte sporadisk, men jeg kom litt bort fra den.
Gikk så på GPS gjennom skogen og traff på en sti opp til Seteråsen. Tilbake peilet jeg meg inn på en traktorvei ned til Dammyrtjern hvor jeg hadde veldig fin utsikt over Drammen. Gikk forbi en utsiktstol som noen hadde satt opp i toppen av en stige.

Det ble en ca. 12 km tur som tok bortimot fire timer. Veldig fin utsikt på Kyrfjell og Ertekollen, mens de to andre toppene var så og si uten utsikt. En del gåing utenom stier, men en fin tur.