Rennevassvarden og Rennevassnutan, Hjartdal (09.10.2020)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Rennevassnutan (1,062m) 09.10.2020
Rennevassnutan Øst (1,058m) 09.10.2020
Rennevassvarden (1,065m) 09.10.2020
Visits of other PBEs Breivassvegen bomavgift (693m) 09.10.2020

Ettermiddagstur til Hjartdal

Har hatt området rundt Rennevassvarden i tankene siden i fjor. Nå klaffet det både med tid og vær. Strålende sol fra morgenen, men skyet over utover kvelden. Rennevassvarden og krinsen rundt var nytt bekjentskap for meg, men turrapporten til Nils her på Peakbook vekket virkelig interesse med bildene sine fra sin tur i fjor. To røde nåler ligger lagelig til for en fin runde i et lite, kompakt fjellområde, skikkelig telemarksnatur etter mitt hjerte. Flott utsikt over gigantene i fjellheimen i Telemark. Tok av opp Opsalveien og kjørte denne oppover i overkant av 6 km, før jeg tok videre opp veien med bomavgift 80,-. Veien har nå automatisk bompassering som kan betales innen 48 timer.

Tanken var å kjøre opp og parkere ved bommen ved Rennevassveien, men fra den øvre hytta så bakken videre opp nokså harva ut etter regnskyll, så kjørte ned til veien i starten på Rennevassveien og parkerte her på en fin veilomme med plass til tre, fire biler. Denne var ikke market privat som mange av de andre plassene lengre nede. Fin sti opp til Rennevassvarden. Noe bløtt denne dagen etter mye regn den siste tiden, men allikevel bedre enn forventet. Mye vannføring i bekkenutløpet øst for Rennevatn etter regnet, så litt opp og ned der for å komme meg over. Kom akkurat ned til bilen før det ble som mørkest.

Rennevassnutan. Hovedtoppen i midten og øste topp til høyre|centrum