Maugerudnatten - Flesberg (10.10.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Maugerudnatten parkering (660m)
Endpoint Maugerudnatten parkering (660m)
Ascents Maugerudnatten (708m) 10.10.2020 14:01
Maugerudnatten Vest (690m) 10.10.2020 14:21
Visits of other PBEs Fagerfjellvegen bom (183m) 10.10.2020 13:25
Maugerudnatten parkering (660m) 10.10.2020 13:51

Julie skulle i konfirmasjon til en venninne på Lampeland denne lørdagen. Det ville ta X antall timer, så noe måtte jeg jo finne på til hun var klar for og hentes igjen. Dessverre var været aldeles begredelig. Det skulle regne stort sett hele dagen, men idet vi nådde Svene og Lampeland var det faktisk opphold, så lenge det varte... Tåka hang nedpå åsene oppover langs Numedal, og med utsikter til økende nedbør utover dagen var en tur opp på snaufjellet i hvert fall utelukket. Jeg måtte finne en nærliggende skogstopp som det ikke var langt å gå opp på. Så fikk jeg heller bruke resten av tiden på å sjekke ut downtown Lampeland...

Valget falt på Maugerudnatten (708), som ikke var lange kjøreturen. Fra Lampeland kjørte jeg til Flesberg, og derfra videre oppover Fagerfjellvegen, som er en bomvei. Jeg dro kortet i den automatiske bommen, og fortsatte opp til Hoppestadvatnet og langs nordsiden av dette. Luksus med såpass god, asfaltert vei så langt opp... Så til østsiden av Djupevatnet, hvor jeg svingte oppover Blåbergdalen. Denne grusveien, som er ganske smal men fin å kjøre, fulgte jeg til den øverste og siste hytta. I siste svingen før man ruller opp i innkjørselen til hytta, er det en snuplass hvor det går an å parkere uten at man er til hinder for de som må snu, eller skal inn til hytta.

Parkering i svingen/snuplassen før den siste hytta. Veien videre til denne hytta forsvinner ut av bildet til venstre.

Fra der jeg parkerte gikk det sti hele veien til toppen av Maugerudnatten (708). I dag var denne stien selvfølgelig svært våt. Alle plasser hvor det var flatt med fordypninger lå det vann, og skogen kunne vel egentlig ikke bli mer fuktig.

Våt sti i dag.

Men det var jo ikke lange biten å gå til topps, og jeg var tross alt kledd etter forholdene. Og foreløpig var det tåkete, men oppholdsvær. Lufta var jo så fuktig at man ble jo nesten våt utenpå allikevel.

På toppen var det selvsagt lite utsikt. I løpet av den korte tiden jeg var der oppe begynte det sånn smått å yre, og det fortsatte og økte litt på mot slutten av turen. Men værvarslet hadde jo antydet langt mer nedbør enn dette, så jeg kunne vel egentlig ikke klage.

Grå utsikt fra toppen av Maugerudnatten (708) denne lørdagen.

Selv om det nå hadde begynt å regne lett, tok jeg omveien bortom vesttoppen på returen. På den måten klarte jeg å få en liten rundtur, og en bonustopp. Tid hadde jeg uansett nok av. Dessuten spilte det liten rolle om jeg nå fikk noe ekstra vassing gjennom dyvåt lyng og skog. Noe utsikt gikk jeg vel heller ikke glipp av...

På Maugerudnatten Vest (690).

Tilbake ved bilen fikk jeg skiftet til tørre klær, og kjørte deretter til Lampeland igjen. Der brukte jeg usedvanlig god tid i matbutikken. Egentlig litt deilig å ha altfor god tid, for en gangs skyld... Da jeg kom ut av butikken, sprutregnet det. Jeg hadde i grunn ikke så ille vær da jeg var på Maugerudnatten sammenlignet med hvordan det nå var.

Etter dette hang jeg en times tid i Lampeland "sentrum" inntil Julie skulle hentes fra konfirmasjonsselskapet.