Høyanger: Langedalsfjellet (09.10.2020)

Ascents Furåsen (262m) 09.10.2020 13:57
Langedalsfjellet (755m) 09.10.2020 16:18
Visits of other PBEs Heimestølen (541m) 09.10.2020 13:57

På vei hjemover fra Haustferien, stoppet vi i Avebukta. Her gikk Ove i forveien mot Langedalsfjellet mens Vinjar og jeg pakket sekken vår og gjorde oss klar for vår tur oppover. Planen var å gå i møte med Ove på retur fra toppen.

Vi fikk oss en fin tur oppover og gikk oppom Furåsen, som ligger rett ved stien. En liten fin utsikttopp mot fjorden. Det var tett rødmerket sti oppover, og denne merkingen går via Heimestølen mot Avenstølen. Vi møtte Ove da vi hadde passert noen bratte og glatte svad på ca 380 meters høgde. Her fortsatte jeg videre mot Langedalsfjellet mens gutta begav seg ned mot bilen igjen.

Jeg fulgte den merka stien et godt stykke opp forbi Heimestølen og tok av sørvestover mot toppen. Like før toppen på Langedalsfjellet traff jeg igjen på en rødmerket sti, denne går i retning Kjeringa 747, som ligger sør for Langedalsfjellet. På toppen av Langedalsfjellet var ingen markering, men jeg la opp et par steiner på toppunktet.

Etter endt tur, satte vi kursen hjemover til Lotsberg.

Start fra Avebukta
Godt merket sti, om ikke altfor mye tråkket
Furåsen 265
hopp og sprett på Furåsen
Utkikkspunkt på Furåsen
Vinker farvel til gutta som begir seg nedover igjen
Heimestølen
Mot Avestølen
Fra Langedalsfjellet mot Kjernga, her fløy det opp en flokk med ryper forann meg