Hinnåtefjellet og Søre Hellstugutinden (06.07.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Samme (1,100m)
Ascents Hinnåtefjellet (2,114m) 06.07.2012 15:00
Sørøst for Søre Hellstugutinden (2,090m) 06.07.2012 16:15
Søre Hellstugutinden (2,189m) 06.07.2012 17:10
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 06.07.2012 08:40
Dagens turmål: Hinnåtefjellet og Søre Hellstugutind sett fra Semeltinden 23. juli 2010

SESONGENS SISTE SKITUR

Klar til start ved foten av Hellstugubrean

Etter elendige værmeldinger for området rundt Hellstugubrean i begynnelsen av uken dukket det plutselig opp et værvindu med sol fra skyfri himmel fredag 6. juli. Avreise fra Bergen torsdag em, fremme ved Spiterstulen kl. 23. Mye folk - turistsesongen er tydeligvis i full gang! Møtte Jans (Jan Storkjørren) på Spiterstulen kl 0815. Klar til turstart kl 0840 med bre- og sikringsutstyr samt skistøvler og ski på sekkene som ble ganske så tunge (17-20 kg). Lettskyet og fint turvær, men ikke fullt så bra som yr.no hadde lovet. GPS-en var litt forvirret ved turstart. Det ser ut som om vi startet vel 100 hm NØ for Spiterstulen oppunder Skauthøe, men turen begynte ved Spiterstulen! Startet med fjellstøvler og fulgte vanlig rute sørover til brekanten på Hellstugubrean. Vel to timer hit. Skiftet til ski med kortfeller. Fast og fint, men sugende føre på breen. Vi gikk oppover på østsiden av breen - se GPS spor. Stort sett mye snø de fleste steder og kun noen få meget smale bresprekker. Vi fant det ikke nødvendig med sikring. og stegjernene ble værende i sekkene.

Hellstugutindane 6. juli 2012. Fra venstre Nestsøre, Store, N1 for Store, Midtre, Søre og Nørdre Hellstugubreahesten, Nørdre Hellstugutind og Hellstugupiggen

Spor etter en reinsdyrsflokk på 12 -15 dyr som hadde trasket samme veien som oss på vei mot Memurudalen. Nydelig vær med flott utsikt mot Hellstugutindane på vei opp breen.Fra det høyeste platået på breen på ca 1960 moh dreide vi litt vestover og passerte øst for Nestsøre Hellstugutinden for ikke å miste mer høyde enn nødvendig. Dagens turmål dukket etter hvert opp, Hinnåtefjellet mot øst og Søre Hellstugutinden mot VNV. I skaret mellom de to toppene på ca. 1907 moh satte vi fra oss ski og sekker, og gikk først til

HINNÅTEFJELLET
Nede i skaret fant Jan en gammel hvit gummisko med rester etter en påsydd gamasje som må ha ligget der i mange år. Heldigvis fant vi ingen andre spor etter mennesker... Opp mot toppen var der store, teppelignende områder med lavtvoksende issoleier. Disse plantene liker tydeligvis jordsmonnet rundt de brune bergartene på vestsiden av toppen. Lettgått terreng oppover mot selve toppen med fin varde på GPS 6820708 470807 med kjempe panoramautsikt mot Gjendealpene mot SØ og alle de andre kjente og kjære fjellpartiene rundt oss forøvrig. Det hadde nå skyet til endel, og bildene bærer preg av dette.

Hinnåtefjellet sett fra VNV
Fra Blåtoppen SØ for S. Hellstugu- tinden mot Hinnåtefjellet. Gjende- alpene i bakgrunnen mot høyre
Toppvarden på Hinnåtefjellet med Semeltinden i bakgrunnen

SØ FOR SØRE HELLSTUGUTINDEN

Varden på SØ for Søre Hellstugutind mot denne
Utsikt østover. SØ for Søre Hellstugutinden nærmest, Hinnåtefjellet bakenfor

Etter en liten matpause i skaret fortsatte vi mot Søre Hellstugutinden. Først innom blåtoppen SØ for Søre som er markert av en liten steinvarde. Vanskelig å si vilken av småtoppene videre vestover som er høyest, men vi mener bestemt det er toppen lengst mot øst med den største varden. GPS her 6821382 469929. Dette aviker med 20-30m fra koordinatene på Peakbook, men stedet for disse koordinatene samsvarer ikke med det høyeste punkt i terrenget, og koordinatene er derfor rettet.
Primærfaktoren på 8 m må antagelig være i forhold til et lite skar lengst mot vest før selve oppstigningen mot Søre starter. Fortsatte langs nordryggen mot Søre. Løs ur mot sør, stupbratt ned mot Vestre Memurubrean mot nord.

SØRE HELLSTUGUTINDEN
Turen gikk over noen mer og mindre veldefinerte småtopper før siste oppstigning mot Søre. Lite markerte tråkk, tydeligvis ikke den mest besøkte toppen fra denne siden. Mye løse og store steiner gjorde at vi brukte endel tid opp. Flott steinvarde på toppen. GPS 6821762 469276. Dette er igjen 20-25 m forskjellig fra koordinatene på Peakbook, men målte koordinater passer absolutt med terrenget og jeg har korrigert PB-koordinatene som lå på et klart lavere punkt mot ØNØ.

Utsikt fra fra Søre nordover Hellstuguryggen
Utsikt østover fra Søre Hellstugutinden. SØ for Søre i midten, Hinnotefjellet bakenfor
Jan på Søre Hellstugutinden. Hinnåtefjellet i bakgrunnen
Fra venstre SØ for Søre foran Søre Hellstugutinden. Så Nestsøre og videre nordover Hellstuguryggen. Mellom Søre og Nestsøre skimtes Bukkeholstindane og Bukkehøe helt i bakgrunnen
Panorama fra Søre Hellstugutind. Semeltinden til venstre

Tilbake samme vei. Vi brukte ca. 1 time fra skaret opp til toppen av breen og en liten time ned igjen til brekanten. Fine renn nedover breen i passe fart, opp til 30 km/t etter GPS. Skiftet til fjellstøvler og trasket de lange og kjedelige km tilbake til Spiterstulen der vi var fremme kl 2210. Det ble en koselig avslutning på turen og god middag nede i Galdesand hos Heidi og Jan. Takk for nok en kjempetur, Jan!