Akseltinden (Vestvågøy PF100) (08.10.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Akseltinden (523m) 08.10.2020
Bønakken (126m) 08.10.2020
Stortinden (418m) 08.10.2020

Regnvær utover morgenen men Yr meldte opplett så da ble det sykkel "hjemmefra" til enden av veien i Lillerise.

Akseltinden sett fra veien der jeg satte igjen sykkelen.

Plan A var å gå opp Risdalen til skaret mot Ristinden. Mens jeg lette etter beste vei/sti oppover dalen så jeg at det kunne vær mulig å gå rett på Akseltinden, så da ble planen endret.

Lurt å ta bilde på avstand hvis det blir vanskelig å finne veien oppe i bratta.

Det gikk greit å klyve seg opp men da jeg kom til topps hadde tåka trukket inn. Travers videre til Ristinden ble derfor forkastet.

Toppen av Akseltinden med Ristinden i bakgrunnen.

Jeg gikk motsatt vei ned til Stortinden via ei grei rute nær eggen.

Tre fjellryper på nært hold.

Videre ned til Repphalsen mistet jeg etterhvert oversikten og rotet meg bort i sleipe sva. Etter litt leting kom jeg meg helskinnet ned.

Stortinden sett fra Bønakken. Svapartiet til venstre litt under midten av bildet var bløtt og utrivelig.

Jeg stakk oppom Bønakken før jeg fulgte stien frem til sykkelen igjen. Da jeg passerte Storerise fikk jeg selskap av en hund. Det ble litt stress og noe kilometer ekstra for å unngå at han ble med helt til Steinfjorden. Det endte med at jeg måtte sykle tilbake til huset han kom fra og festet han i ei line på gårdsplassen.