Stallofjellet/Balsfjord (1246 m.o.h) (03.08.2019)

Written by andreasholmebukt (Andreas Holmebukt)

Ascents Stallofjellet (1,246m) 03.08.2019

Stallofjellet ligger i sør for Øvergårdveien i Balsfjord kommune, og lokalt skal nokså også ha blitt navngitt "Nikolai-fjellet".

Vi parkerte bilen nedenfor Fosslund og begynte turen opp en skogsvei i lia under Oksetinden. På 225 høydemeter må du krysse elva som kommer fra Oksedalen, hvis vannstand er liten kan du lett vasse over bekken men dersom elva er stor nok er det lurt å krysse ei gammel & relativt istykkerevet bru som ligger noe gjemt litt oppfor skogsveien.

Herfra og innover fortsatte vi inn bjørkeskogen mot starten på Kjempedalsaksla. Vi gikk rett på aksla opp den kjempebratte lia hvor skogbandet avtar. Deretter fant vi en sti i krattet på ca 525 høydemeter og fulgte den opp den siste hylla opp til 650 moh. Heretter fortsetter stien i lyng ett godt stykke bortover kjempedalsaksla, og gir god utiskt innerst til kjempedalen på høyreside. På rundt 900 høydemeter starter steinura på alvor. Toppunktet på Stallofjellet ligger lenger øst så etterhvert skrår ruta mot venstre ett godt stykke.

Topp-platået til Stallofjellet strekker seg ganske langt i bredda og rommer kaskje 500 meter i luftlinje fra øst til vest. Så siste etappe foregår på flat ur frem til varden. Varden er nokså stor og synes på god avstand.

Utsikten fra toppen er ikke blandt troms mest spektakulære, men Stallofjellet har en utsiktspost (Grevolanasen) som er synlig fra E6 som ligger nord-øst for toppen dersom du ønsker bedre sikt.